Nyt gulv på klinke gulv

Hej alle

Jeg søger gode råd og løsninger til et nyt gulv oven på et gammelt brunt klinkegulv.

Kravene er, at det skal være slidstærk og vand resisten, da det er en stue, som har ind og udgang til have.

Mine egne tanker er at det skal være et klikgulv.

Hvilken gulv type kan lade sig gøre??

Skal jeg banke klinkerne op eller kan underlag gøre det? Og hvilke underlag.
Eller måske spartle det ud?

Fra nuværende gulv til underkant af dør er der ca. 1cm

Håber på nogle gode og brugbare forslag/løsninger.    

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt kan lade sig gøre - men du får problemer med højden hvis ikke du banker klinkerne af - og evt bare lægge nye fliser.

Har selv haft Pergo "skifer" klikfliser. De holder til ALT, inklusiv min hund. Larmer dog noget med hårde hæle, hundekløer og legetøj - og kræver et helt jævnt gulv. Har i et tidligere hus haft Wicanders kork klikfliser med vinyloverflade - dem var vi rigtigt glade for - de larmer ikke på samme måde som laminat - men er også noget dyrere, 10 mm tykke og vinyl er ikke så stærkt som laminat alt andet lige.

En fornuftig løsning på klinker kunne være 4 mm fiberplade og 8 mm pergo klikgulv. 2 mm underlagsdug/skum er for tyndt, på klinker, for der skal være noget til at optage de ujævnheder og højdeforskelle der er på klinker. Spartler du klinkerne kan du nok godt nøjes med 2 mm underlag men så har du nok taget højden med spartel alligevel.

Du kan også vælge at spartle og lægge epoxygulv - eller få en pro til at gøre det. der vil du kunne holde dig til en 4-6 mm - men skaden er stor, hvis der er en klinke der slipper underlaget.

Wicanders laver også en vinylbelagt kork, som limes direkte på underlaget. Den er kun 4 mm tyk. Den var en mulighed - flydespartel på fliserne og limmes på.

Alternativt må du lægge rullevinyl på fiberplade - men det er jo de færreste der syntes det er en pæn løsning idag.

Jeg ville hakke af, vurdere om der er behov for spartling - fiberplade og klikfliser - Mange klikfliser kommer i 40x40 eller 40x80 - det er en god ide at lægge dem i forband, så du ikke har fire fliser der skal samles i samme hjørne.


Mvh Troels
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også