Meget ringe afkøling af fjernvarmevand

Goddag på LDS!

Vi overtog d. 1/6-2019 et typisk 70'er typehus (fra 1972) på 105 kvm. Huset er født med oliefyr, men fik allerede i slutningen af 70'erne installeret fjernvarme (direkte anlæg). Jeg er næsten sikker på, at der er tale om et to-strenget anlæg, primært vurderet ud fra radiatorventiler og rørføring.

Huset indeholder syv radiatorer med termostat på fremløb. Tidligere ejer har sat nogle digitale termostater fra Aldi (vistnok) ved navn Thermy på. De fungerer ganske enkelt ved at man sætter en ønsket temperatur. Derudover er der diverse programmer med sparetider m.m. Lige nu kører vi bare med konstant 20 grader på alle radiatorer, og det fungerer umiddelbart fint (sammenlignet med termometre i rummene). Termostaterne tvinges naturligvis til at lukke under udluftning, som vi foretager morgen og aften.

Foruden de syv radiatorer er der et mindre gulvvarmeanlæg i husets badeværelse - dette er styret af en Danfoss FJVR returløbstermostat. Denne står pt. på trin 3 (40 grader returvand, så vidt jeg kan se i manualer på nettet).
Derudover er der ligeledes monteret en håndklædevarmer (håndklædetørrer?) på badeværelset, som også er styret af en returløbstermostat. Jeg aner ikke hvorledes denne virker i forhold til trin, men den står normalvis på 1 eller er slukket, og returløbet føles nu også køligt på trin 1.

Slutteligt har vi i husets bryggers en nyere varmtvandsbeholder fra Vølund. Jeg husker ikke det præcise årstal, som sælger ellers oplyste os i forbindelse med overtagelse, men den er under fem år gammel.Til denne er der en termostat for styring af temperatur på brugsvand. Denne er af mærket Oventrop og med fjernføler. Om den sidder på fremløb- eller returrør kan jeg faktisk ikke helt vurdere. Derudover er der en cirkulationspumpe til brugsvandet, som jeg har sat en timer på, således at den er slukket om natten. Temperatur på det varme brugsvand har jeg sat til 55 grader, da det er den anbefaling jeg kan læse mig til på internettet.

Nu til problemet:
Ved normal drift døjer vi med en, synes jeg, elendig afkøling. I skrivende stund, hvor temperaturen i huset har været stabil længe, og der ikke er brugt varmt vand i et par timer, er fremløbet jvf. Kamstrup Multical 601 på 65 grader. Returløbet er på 50 grader.
I januar opnåede vi en afkøling på 19,4 grader og i februar lå den på 20,7 grader.
Er det ikke korrekt antaget, at vi burde kunne opnå en langt bedre afkøling i dette hus?

Umiddelbart vil jeg mene at radiatorerne fungerer fint. I skrivende stund er de alle lune i toppen, kolde i bunden og samtlige returrør er derfor kolde.

Jeg er selv nået frem til, at synderen må være at finde blandt gulvvarmen, håndklædetørreren og varmtvandsbeholderen.

Jeg er absolut ikke fagmand på området, og jeg ved således kun hvad jeg har kunne læse mig til rundt omkring. Min idé er hermed, at jeg vil forsøge at søge råd eller gode idéer her, inden jeg hidkalder en VVS'er til at tage et kig på anlægget.

Jeg synes jeg kan læse mig frem til, at varmtvandsbeholdere nogle gange monteres med en termostat for regulering af temperatur på brugsvand, som monteres på fjernvarmens fremløb, men at der samtidig installeres en returtermostat på fjernvarmens returløb. Kan det være årsagen til vores ringe afkøling, at varmtvandsbeholderen står og "forbruger" en masse fjernvarmevand konstant?

På forhånd mange tak for jeres tid og hjælp.

Med venlig hilsen

Rasmus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder til at dine radiatorer fungerer fint, såfremt I har den ønskede temperatur i rummet. Så synderen skal nok findes blandt  gulvvarmen, håndklædetørreren og/eller varmtvandsbeholderen.
Du kan prøve at regulere temperaturen på en ad gangen, så du kan finde "synderen". Det kan godt være en eller flere af de nævnte, der er "syndere". Du skriver ikke om håndklædetørreren er forsynet med returtermostat, som kan indstilles til en passende returtemperatur, så den ikke bare lader vandet suse igennem med for høj temperatur. Desuden bør du se på, hvilken temperatur din varmtvandsbeholder er indstillet på. Den bør være på mellem 50° og 55°. Derefter kommer gulvvarmen, som måske har sin egen kreds og styring, hvilket ikke fremgår af dit indlæg.

fase
Du skal tjekke temperaturen på dine forbrugsenheder. Du kan let føle (med dine hænder) om returtemperaturen fra de enkelte enheder er under 30o eller i nærheden af 55o. En enkelt enhed, f.eks. din varmtvandsbeholder, kan ødelægge hele alkølingen hvis den lukker for varmt vand igennem. Det mest sikre er at montere en returtermostat der sikrer at returvandet er tilstrækkeligt afkølet. 

Søren O
Og for at kunne finde lidt rundt i frem, retur og brugsvand vil jeg lige beskrive det lidt.
Din varmtvandsbeholder ( VVB ) har 4 rør under sig. De 2 er sikkert sorte (ubehandlede ) jernrør og det er dem der kommer fra fjernvarmen. Du kan mærke hvilken der er meget varmt.( fremløb )
De grå ( galvaniserede ) og dem som har forbindelse til pumpen er brugsvand. Her er det den koldeste der er tilløb.
Det er i princippet lige meget om termostathuset sidder på retur eller fremløb. Det der betyder noget er hvor føleren er monteret, hvis der er fjernføler.
Hvis du har mulighed for at lukke for fjernvarme til VVB i 10 minuter kan du mærke og se om det ændrer drastisk på retur temperaturen.
Åbne igen og så lukke helt ned for håndklædetørre og mærk / se virkningen.
Til sidste det samme for gulvvarmen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En håndklæde tørre har noget der er tæt på verdens ringeste afkøling jeg lavede et for søg hjemme hos mig selv hbor jeg slukkede for alt andet end håndklædetørren, der kunne løbe et flod igennem på 1,2 m3 i timen og en afkøling på 4 grader..... jeg bor i Aalborg hbor vi betaler for m3 fjernvarme der læber igennem og siden har jeg ikke haft tændt for den......

 Hej alle,


Jeg beklager det meget sene svar. Jeg havde faktisk glemt alt om tråden midt i denne coronatid. Mange tak for jeres respons!

@S. Fabrin:
Jeg nåede også frem til, at synderen skal findes blandt de tre elementer. Håndlædetøreren har returtermostat, og returløbet er køligt, men jeg har naturligvis også eksperimenteret med at slukke denne, uden at det ændrer noget på husets samlede afkøling. Varmtvandsbeholderen står på 55 grader. Gulvvarmen ved jeg desværre ikke meget om, kun at den er udstyret med en Danoss FJVR returtermostat som virker fint.

@Søren O
Alle enheder virker umiddelbart kølige, men for varmtvandsbeholderen er begge fjernvarmerør varme, og dette leder i den grad mine tanker mod, at det er her problemet for alvor ligger.
Tak for rådet ang. montering af returtermostat. Dette var også min umiddelbare tanke - men er det virkelig normal praksis? Burde en så ny varmtvandsbeholder ikke fungere fint uden?

@ev elmand
Både håndklædetøreren og gulvvarmen har kølige returrør, men for varmtvandsbeholderen er begge fjernvarmerør varme, og jeg er derfor overbevist om, at det er synderen. Jeg kan jo godt tænke mig frem til, at en returløbstermostat kan løse problemet - men som nævnt ovenfor tænker jeg blot, om det virkelig kan passe at det er nødvendigt? Jeg synes jo umiddelbart at en så ny installation burde fungere. Er det normal praksis at man installerer returtermostater på moderne varmtvandsbeholdere forude termostat med fjernføler?

@mfrost
Tak for dit råd ang. håndklædetørreren. Jeg mistænkte den oprindeligt, men jeg kan mærke at returløbet er køligt når jeg har sat den på laveste indstilling, og jeg tror derfor ikke den er det primære problem her. Vi betaler dog også både for m3 fjernvarme OG forbrugt energi (GJ), så jeg har en vis interesse i at få forbedret afkølingen.

Igen - mange tak for jeres svar. Jeg må nok have fat i en VVS'er, men jeg er som sagt meget nysgerrig efter at høre, om det, efter jeres opfattelse, er normal praksis at have returløbstermostat på en moderne varmtvandsbeholder?
Under alle omstændigheder skal jeg vist have en anden VVS'er til at se på det, end ham som forrige ejer af huset havde til at opsætte varmtvandsbeholderen, for jeg synes jo ikke det virker som om, at det er lavet helt optimalt.

Rasmus
Annonce
Der er også forskel på varmtvandsbeholdere. Der er "standard" varmtvandsbeholdere der er beregnet til ens egen kedel. Her betyder afkølingen ikke så meget, da vandet så ikke skal varmes så meget op efterfølgende.
Til fjernvarme er det vigtigt med en stor hedeflade og lille gemmemstrømning, så fjernvarmevandet kan blive ordentligt afkølet. Kan du ikke finde typenummeret på din varmtvandsbeholder, så vi kan finde ud af hvilken type du har.
Det optimale ved en varmtvandsbeholder er også at have returtermostat monteret. Alternativt en reguleringsventil der kan begrænse gennemstrømningen af fjernvarmevandet.

Søren O
Hej Søren O

Tak for dit svar. Jeg må indrømme, at jeg først nu har gravet noget dokumentation frem for beholderen, idet jeg egentligt først har ledt efter et skilt med typenummer, efter jeg læste dit spørgsmål.

Der er tale om en beholder af typen "QM 150A Quattro Plus Central / Fjernvarme" fra Vølund Varmeteknik. I samme ombæring konkluderede jeg også definitivt (baseret på illustration af rørføringen på skiltet på beholderen), at termostaten (den med fjernføler) sidder på returrøret, men at returrøret som tidligere nævnt er varmt - så meget, at man ikke kan have fingrene på det mere end et par sekunder ad gangen.

I skrivende stund, hvor temperaturen i huset har været stabil i et par timer, er fremløb på fjernvarmen til huset 69,5 grader, returløbet er på 50,5 grader og der er et flow på 64 liter i timen.
Din varmtvandsbeholder har 1,2 m2 hedeflsde. Til sammenligning har jeg fundet en tilsvarende (andet fabrikat) med 1,7 m2 hedeflade. Det vil give en bedre afkøling.
At placere termostatventilen med fjernføler på returrøret er den gængse montering. Ventilen regulerer dog kun på "signalet" fra fjernføleren i varmtvandsbeholderens dykrør.
Du skal have flovet gennem din varmtvandsbeholder reguleret ned. Det enkleste vil være at montere er returtermostatventil i serie med den eksisterende ventil.
Hvordan ser dit anlægs differenstryk ud? Har du en differenstryktrykregulator monteret? Hvis differenstrykket er højt, vil det give et for stort flov.

Søren O
Hej Søren O

Jeg kan godt se, at denne VVB ikke har den største hedeflade. Den er som sagt desværre ret ny (sælger af huset fik den sat op for cirka tre år siden), så den står ikke til udskiftning foreløbig.

Tak for dit svar. Jeg tror jeg begynder at forstå hvordan systemet er bygget op. Jeg er dog stadig skeptisk i forhold til termostatventilen med fjernføler - jeg forstår ikke helt, om den stadig sender en masse vand igennem beholderen, selv om temperaturen på brugsvandet i beholderen er på det ønskede niveau? Er sådan en fætter virkelig bygget op på den måde? I så fald kan jeg jo godt se, at der bør være en returtermostat installeret også, men så synes jeg jo egentligt også, at det burde have været en del af den oprindelige installation af VVB'en?
Og vil de to typer termostater kunne virke ordentligt sammen? Jeg tænker at en returtermostat vel "trumfer" den nuværende termostat med fjernføler - især hvis returtermostaten installeres sidst efter termostaten med fjernføler.

Der er en differenstrykregulator monteret, men jeg må indrømme at jeg ikke ved hvad differenstrykket er. Kan man se det på Kamstrupmåleren? Kan man se det andre steder?

Jeg tror det ender med, at jeg tager kontakt til en VVS'er (ikke ham, som har sat VVB'en op for husets tidligere ejer) og må have en returtermostat sat på. Jeg synes jo bare det lyder mærkeligt, at den termostat der er nu, tilsyneladende lader en masse varmt vand løbe igennem konstant, selv om brugsvandet egentligt har opnået den ønskede temperatur (55 grader).
Prøv at skrue lidt ned for temperaturen for det varme vand. Nogle få grader lavere temperatur kan måske gøre at ventilen vil lukke for cirkulationen. En temperaturforskel på kun 10o er ikke meget hvis det skal virke ordentligt.
Der er også den mulighed at din nuværende termostatventil er defekt.
Hvis du ikke vil lukke varmt vand ud i systemet, vil det være en rigtig god ide at få monteret en returtermostat. Det sikrer at cirkulationsvandet bliver kølet ordentligt ned, inden det forlader din beholder. Din beholder kunne egentlig godt styres af returtermostaten alene, men så kan vandtemperaturen måske blive ubehagelig høj. Så en kombination af begge termostater vil være det optimale.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis