Jeg har mere eller mindre fået foræret en ubrugt ventilation af slagsen Zehnder ComfoAir 360 Luxe, sammen med forskellige rør som oprindligt var planlagt at bruge sammen. Da jeg er igang med at renovere kælderen, er det jo oplægt at jeg får lagt de rør med det samme, og derefter får monteret ventilationen.
Det bliver ikke råd til at få den store professionelle rådgivning i denne omgang, så jeg prøver at læse mig frem til hvad der skal laves, og håber så på at nogle af de kloge mennesker her, har mulighed for lige at se på om det er nogenlunde korrekt som jeg tænker.
Mit hus er ca. 200 m2, men der er nogle rum som jeg ikke har tænkt mig at involvere ventilationen (kælderrum og vaskekælder). Ventilation skulle være mere end kraftig nok.
Stueetagen består af 2 børneværelser (ca 10 m2), et master-bedroom af samme størrelse, et toilet på 2 m2, bad på 5 m2, en køkken/stue på 50 m2 og gang areal på 12 m2
Kælderetagen består af: teenager-værelse (21 m2), kontor (12 m2), storage-room (5 m2), bad (5 m2), stue (16 m2) og gang areal på 15 m2. Derudover er der to rum, hvor ventilation ikke indgår. En vaskekælder på 4 m og kælderrum (20 m2)
Jeg går ud fra at toilet, bad og køkken får udsugning, og alt andet får indblæsning (er ikke helt sikker på stuen, idet at der er brændeovn). For at sikre flow, har jeg tænkt at lave ventilationsspalter under dørene, efter behov.
- Der er 3 indsugninger på stue etagen, hvor jeg forventer at bruge 12,5 cm hele vejen (måske enda 16 cm, og så bare reducere lige før ventilen), i kælder etagen er der kun et enkelt bad som har brug for udsugning, og som får 12,5 cm. (markeret med blåt på tegningen)
Jeg tænker at til udblæsning vil jeg lave en stamme på loftet på ø16 cm der går på længs af huset (den bliver ca 12 meter lang), og derfra at bruge 10 cm ud til hvert rum (fra stammen er der ca. 2 m til hvert rum).
Jeg har lagt allerede lagt et ø12,5 cm rør ned til kælderen (der er ikke plads til mere end 12,5 lige der), og har så tænkt at have en stamme i kælder (som så bliver 8,5 meter lang), og igen 10 cm ud til hvert enkelt rum.
Jeg har vedlagt en plantegning, som jeg håber illustrerer det bedre. På stue-etagen, er ø10 cm rør markeret med grøn, ø16 cm er markeret med rød/pink. I kælder etagen er grøn 10 cm, rød er 12,5.
Er det noget jeg overser her? Skal jeg forvente at få problemer med at der kun går 12,5 cm ned til kælderen (hvor der så er 4 rum som skal have udblæsning). - Generelt har jeg tænkt at isolere med 10 cm, dog er det sådan at gang-arealet i kælderen får i forvejen et forholdsvis råt look, hvor man også kommer til at se røret, så jeg overvejer om det måske kunne give mening at lade rørene være uden isolation lige der.
Jeg går ud fra, at det næppe bliver et problem, idet at temperaturen i gangen jo altid er tæt på de 20 grader vi plejer at have alle steder. - Jeg har arvet en hel del lyddæmpere til de ø10 rør. De er dog ikke særlig lange, kun 30 cm, og jeg ser andre steder at man anbefaller at bruge 60 cm eller 90 cm mellem hvert rum.
Giver det samme resultat, at sætte 2 lyddæmpere der er 30 cm i serie, eller bør jeg skrotte de 30 cm dæmpere, og investere i længere versioner. - Jeg har en brændeovn i stuen. Plejer man at have indblæsning eller udsugning tættest på den? Er den nogen tommelfingerregel som jeg bør kende her?
- Jeg har set at der er mange installationer har spjæld installeret forskellige steder. Jeg kan dog ikke finde nogle ’regler’ om lige hvor de skal placeres. Man bruger næppe et spjæld til hver enkelt ventil, men er der nogle specielle ting jeg skal huske her?
I min opsætning går jeg ud fra at et spjæld, lige før røret går ned i kælderen vil være oplagt, således at jeg kan justere hvor meget skal ned til kælderen, iforhold til stueetagen, men bør jeg have andre spjæld?
Plantegninger: