Topbetjent vaskemaskine

Hej
Jeg har en 15 år gammel Whirlpool vaskemaskine. Der har valtid været et par ting i vejen med den.
Tromlen slår på vaskemaskinens "hus" når den centrifugerer, og den har altid rystet kraftigt under centrifugering, så jeg må sidde på den, ellers begynder den at flytte sig og trækker 230V ledning ud af kontakten. Der er hjul på, så jeg skal køre den 1 meter til håndvasken og tilslutte vand og afløbsslangen. Og nu er den også blevet utæt og der kommer mere og mere vand på gulvet. Jeg har lige kørt med den i et par minutter og har lagt den på siden for at kigge og kan se at tromlens kant er begyndt at revne, lige over pakningen, hvor vandet også kom fra.
Jeg skal have en ny vaskemaskine, men ryster alle topbetjente vaskemaskiner så meget?
Kan I evt. anbefale en ?
 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Måske et dumt spørgsmål men du har husket og fjerne transport boltene ikke? Ellers vil den ryste en del og til sidst splitte sig selv ad. 
Ok. Så burde den ikke vibrere mere end andre vaskemaskiner. Så hvis den nye du får vibrerer ligeså voldsomt så kontakt butikken, det skal den helt sikkert ikke. Selvfølgelig på betingelse af at transport boltene er fjernet. 
Du skriver at den flyttes når den bruges. Det er meget vigtig at den står på alle fire ben. ( eller hjul ) på det sted hvor den arbejder. Der hvor den står parkeret har det ingen betydning.
  Det er da ellers lige til en vittigheds tegning med dig oppe på maskinen medens den suser rundt i lejligheden. Du må have en tømme på ligesom når du rider på en hest.  OK undskyld fantasien løb lige af med mig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja, ja, det ser også meget festligt ud :-)
Når den starter med centrifugeringen, skynder jeg mig ud i køkkenet for at holde den nede.
Det er nok tromlen som har et for dårligt ophæng, fordi den hopper frem og tilbage og slår på kassen og rykker trinvis hele maskinen i en retning.
Transportboltene og en plade som holdt tromlen på plads er blevet fjernet for 15 år siden.
Maskinen står på et lille plastikhjul bagerst og 2 fødder forrest, når den vasker. For at flytte maskinen er der en arm med to hjul , som kan vippes ud og ind.
Selve ophæng bestå er 4 fjedre i 4 hjørner øverst på tromlen og så er der den store tunge klods i bunden af tromlen som trækker det hele ned og skal dæmpe rystelser. Det virker bare ikke.
Jeg vedhæfter 2 billeder af maskinen. Et af dem viser revnen på kanten af tromlen, hvor den er utæt.

Har en af jer en toppetjent vaskemaskine som kører som en drøm? :-)
En sælger i butikken vil helt sikkert ikke sige noget dårligt om de vaskemaskiner de har.

Annonce
Jeg har nu topbetjent maskine nr. 3 i stræk. Ingen af dem har rystet som du beskriver.
Jeg fylder så ikke min vaskemaskine helt, men vasker i mindre portioner. 
Til gengæld er de ret hurtigt rustet op da de står i min bruseniche.

Men 15 år er da vist også levetiden for sådan en fætter

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg har købt en Whirlpool igen, for 3500kr. Med et hjul, så den kan flyttes.  
De vaskeprogrammer er ikke helt smarte.
På den gamle kunne jeg selv vælge, hvor programmet skal starte fra, dvs. hvor længe den skal vaske. Jeg kunne vælge vandtemperatur på et andet hjul og centrifugerings omdrejninger på et tredje hjul. Der har også været en 1/2 knap, som har halveret vand mængden.

Jeg vil vaske 6kg tøj, uden forvask og i 40 grader - men et program som kan det, findes ikke.
Så jeg skal vaske enten i 60 grader eller kun 3 kg tøj, eller med forvask.

Den ryster meget mindre, men med kun lidt vasketøj i og 800omdr centrifugering, kan den godt ryste så meget, så den begynder at flytte sig lidt. ca 30cm på en hel vask. Den gamle har flyttet sig 1 meter i løbet af 1 minuts centrifugering.
Det kan måske skyldes at mit gulv er lidt "blødt". Der er klikgulv som ligger på et gammelt grimt trægulv med skum mellemlæg.
Der er også 2 støddæmper i bunden af tromlen på den nye ( jeg tror de har glemt at skrue dem på, på den gamle) og i stedet for 1 tung klods i bunden er der 4 mindre skruet fast på siden af tromlen.
Man skal gætte hvordan maskinen er opbygget, når man køber en. Der står ikke en pind om det i manualen og de ved det ikke i butikken.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis