Gipsvæg og pistolsøm

Hej
Jeg har sat mange gipsvægge op gennem tiden, både på stål og træ men altid med skruer.
Nu er jeg ved at “pynte” et gammelt sommerhus med et lag gips oven på de gamle bræddevægge. de få steder der er gips i forvejen sidder de med søm? (Fra 60erne).
er der nogen som har erfaring med det, altså sømpistol på gips, evt kombineret med gipsskruer? Det ville godt gå en helt del hurtigere...

Der skal bygges nyt hus indenfor en overskuelig fremtid - nok 5 år - så det er tidshorisonten på holdbarheden. Gips blev valgt efter grundige overvejelser i forhold til anden renovering med fx maling - som blev for besværligt.

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor lejer du ikke bare en gipsskruemaskine? Så er du sikker, og det er vel kun marginalt langsommere end en pistol

Mvh Troels
Sømmene gennembryder pappet på pladen så det vil holde meget dårligt. Hvis du bruger fibergips kan du skyde det op med klammer.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har sat gipsplader op med søm i 70'erne, sømmene hed gipspladesøm og jeg brugte alm hammer. Det var jo før skruemaskinen, jeg kan ikke huske at nogen brugte sømpistol. tror ikke de fandtes til så små søm.

Venlig hilsen
Knud
knudr skrev den 09-03-2020 13:36:56

Jeg har sat gipsplader op med søm i 70'erne, sømmene hed gipspladesøm og jeg brugte alm hammer. Det var jo før skruemaskinen, jeg kan ikke huske at nogen brugte sømpistol. tror ikke de fandtes til så små søm.

Nu er gips skruen jo opfundet, så det er nok mest praktisk. Gipsskruemaskiner får jo i alle prislag og kan evt. lejes. 

Personligt ville jeg bruge min alm. skruemaskine med moment, ellers skal det eddermame være er stort sommerhus.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Annonce
Du kunne jo overveje at smøre lim på bagsiden af pladen, så stifterne kun skal holde pladen indtil limen er tør.
Tak for input. Tror jeg kører videre med skruer som vanligt. Blev bare lidt nysgerrig, da jeg så at sømmene havde holdt fint i 40-50 år. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også