Ridser i trægulv

Hej lav det selv’ere.
Jeg har et trægulv hvor jeg er i tvivl om hvilken træsort der er tale om. Har vedhæftet billede (billede 3) så nogen måske evt kan hjælpe. Gulvet er olieret. Jeg har lidt små ridser ved mine spisebordsstole. På trods af alle stolene har monteret fiber dupper. (Er der andet der fungerer bedre? Billede 2 viser dem jeg har på idag. Billede 1 viser de ridser. Dem vil jeg selvfølgelig gerne have fjernet. har googlet, har også fundet et hav af løsninger men hvad fungerer bedst

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Og lige et tillægsspørgsmål. Omkring køkkenet ser gulvet sådan ud, er det fordi det er lakeret og ikke olieret? 
Jeg er rimelig sikker på at det er asketræ. Jeg har svært ved at forstå at filtpropper kan lave sådanne mærker, med mindre der sidder sten eller glasskår i filten, eller der er et søm der er gået igennem plastskoen. Alternativt er der nogen der har siddet der med sten under skoen eller en høj hæl. Forstår ikke helt dit tillægsspørgsmål. Det ligner lidt at der er lagt fuge i mellem gulvbrædderne, men det er svært at se på billedet.

Hvad du kan gøre ved ridserne afhænger af om det er et fineret klikgulv eller massivt gulv - og om det kan betale sig. Spørg en gulvmand.

Mvh Troels
Hej TRRA
Har snakket med en der vidste en smule om det. Og han anbefaler at jeg sliber let på det med meget fint sandpapir og derefter oliere det igen. Skal lige siges det også ser lidt værre ud på billedet end irl. Kun hvis lyset er helt rigtigt kan det tydeligt ses. Og jo det er bare en stol med filtpude der har lavet det. Ingen sko på indendørs, ingen søm igennem. Og intet snavs under. Har dog mistænkt at der kan have været et sandkorn under på et tidspunkt. 
Ja - jeg har ikke bedre bud. Korn 360 måske - bare vær virkelig omhyggelig med olien. Lidt på ad gangen og tør det hurtigt af igen. Det svære er at delvist oliere et område uden det ses. 

Mvh Troels
Enig omkring den lette slibning og efterfølgende oliering.
Dog vil jeg overveje at give hele det olierede gulv en ordentlig omgang....

Slibe lokal hvor der er ridser med fint sandpapir og kun i længderetningen.
Herefter en let afslibning af hele gulvet med en roterende poler maskine, efterfælgende en virkelig grundig støvsugning. Her efter en lokal oliering af det slebne område. Og så en grundig oliering med polering af hele gulved, igen med den roterende polermaskine.

DA jeg havde et lyst asketræs gulv, gjorde jeg noget lignende, altså en oliering med polering hvert år, eller med et spring på halvandet år.. Og nok hvert sjette syvende år en meget let afslibning som ovenfor og den grundige oliering med tilhørende polering. Det gjorde jeg havde et gulv der var næsten som nyt da jeg solgte huset efter 16 år.... Så indsatsenbetaler sig helt sikkert.... Og i øvrigt med den bonus at selve gulvet er langt lettere at holde rent når det er ny poleret.. både med støvsugning og gulvvask ;-)

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis