Facademaling? Hvilken er allerede brugt?

Hej,

Jeg skal til at male et male pudset murstenshus, som tidligere er blevet malet. Jeg er dog blevet en smule i tvivl om der er brugt akryl eller silikat (eller noget cementbaseret - denne del er jeg dog ret sikker på det *ikke* er).

Er der en nem måde hvor en ikke-fagmand som jeg kan identificere om det er silikat eller akrylmaling der er brugt tidligere?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Akrylmaling daller en sammenhængende film oven på murværket, mens silikat vil ligne kalket overflade. Silikat ser mere "åben" ud - hvilket den jo også er.
Kan du måske vedhæfte et nærbillede?

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Det synes jeg også det ligner - men svært at se udfra et billede :) 

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Det er svært at sige - men mon ikke det kunne afklares ved at tage en skal med til den lokale farvehandler? Hvis det er Akryl, så skal du have det hele af - sandblæst - og starte forfra.. har desværre selv haft et hus, hvor den tidligere ejer have ødelagt det på den måde.. "puttet huset i en tætsluttende plastikpose"
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Er der ikke noget med, at hvis man tager en flage akrylmaling, så kan det brænde?
Måske nogle kloge folk kan huske om det er sådan det er?

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Akryl er slet ikke så forfærdeligt som alle går og tror men derfor vil jeg stadig ikke anbefale dig at blive ved med at male det med akryl. Dog er der ingen grund til at begynde at fjerne al malingen hvis malingen og muren er i god stand. Vil anbefale dig at du maler din facade med silikonemaling og bliver ved med dette fremover. 

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Jeg ville nok lige overveje igen om jeg bare ville fortsætte med Akryl. For hvert lag sænker du fugtgennemtrængningsevnen - men om det er et problem kommer lidt an på om du har fugtspær i dine vægge eller ej. Hvis du finder hårfine revner i malingen så er det overvejende sandsynligt at det er akryl. Silikat revner ikke (jeg taler ikke om revner i pudslaget, men ultratynde revner i malingen). Hvis du er i tvivl så tag en lille creme brulee brænder eller en varmepistol og sæt flamme til. Bobler det er det plast. Silikone er velegnet hvis du stadig er i tvivl - silikat er dog noget billigere og bedre, hvis du døjer meget med alger på dine mure.
 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også