Selvklæbende tagpap på 45m2 fladt kolonihavetag?

Hej
Jeg skal have lagt tag på min kolonihave. Jeg synes det er svært at brænde tagpap, så tænkte på at køre med selvklæbende. Men er det en god idé på et tag på 45m2.Taget er fladt med en lille hældning.Alle steder står der, at det er godt til gø
vh Bodil
28 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sagtens... Icopal selvklæb-løsning i to lag kan bruges til flade tage. 

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
adeso laver også en 2 lags selvklæber løsning, dog minimum 3 grader hældning, det er vist det samme som icopal
På den type tag, ville I så afslutte med aluprofil eller trekantsliste? Kan ikke læse mig til det. Trekantslisten virker til at være ‘the Old classic’, mens aluprofilen med drypnæse lukkes med en fuge taglim på icopal instruktion. Jeg er usikker på holdbarheden i den fuge, men tiltrukket af simpeltheden i det.
En aluprofil med drypnæse og en trekantluste er jo 2 vist forskellige ting og skal ikke bruges samme sted...... en trekantliste bruges f.eks når tagpap går fra vandret til lodret opaf evt sterbrædder således at knækket ikke bliver for stort... 
Annonce
Som mfrost siger. Aluprofilen skal som minimum monteres i den side faldet går ned mod. Så kan du montere sternbrædder med trekant, på de andre om du vil (for syns skyld, når nu det er en kolonihave).

Jeg ville personligt gå med alu hele vejen rundt, da de er lettere at få tætte og holder længere.

Vær særligt opmærksom på at få limet alle stød og kanter rigtigt. Det er tit der utæthederne sniger sig ind. 

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Jeg tror desværre ikke helt jeg forstår. På icopal instruktionsbøgerne siger han, at man enten kan gå med trekantsliste, hvor der kommer en aluprofil på øverst, eller gå med aluprofil med drypnæse. I videoen gør han det, men det er på et skur.  

Mine sternbrædder er intet værd, så alt bliver revet ned, til jeg bare står med det bare tag. Så tænker jeg selv kan vælge at gå med det ene eller andet. Min tvivl går nok på, hvilken model der giver det tætteste/mest holdbare resultat. Eller er det bare smag og behag og udseende?

Tusind tak for jeres super konstruktive svar, det er en stor hjælp

Vh Bodil

hvad vil du så gøre i den side hvor vandet løber i din tagrende? Sådan en er der vel?

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Der hvor vandet løber af taget skal der naturligvis kun være drypnæse, da vandet ikke skal løbe opad for at komme væk.
På de resterende sider kan der være opkant for at lede vandet til tagrende, hvis der ikke er render på disse sider.
Tænk på de forskellige profiler som måder at styre hvor vandet løber hen. 

Elektronikteknikeren
Der er 2 måder at lave kanten på sådan et tag.
1.
Hvis taget har en lille hældning er det meget almindeligt at bruge trekantlister OG aluprofil.
I den konstruktion laver man de lodrette sternbrædder så de når fra 2-3 cm over taget og der hvor faldet er dybest 10-15 cm over taget. Kanten på stern er så vandret, og man ser ikke taghældningen. Tagets fald planlægges så vandet løber i 1 eller 2 tagbrønde, og herfra i rør under taget og ned langs muren udvendig.
Der skal så være en trekantprofil hele vejen rundt imellem den vandrette flade og den lodrette sternkant. Tagpap føres helt op til kanten af stern. Her på sættes en aluprofil så vandet ikke trænger ned i træet og bag kanten på tagpap. Der bruges normalt ikke fuge eller lim under profilen i den konstruktion. Her er LINK til eksempel på sådan en sternkapsel godt nok vist ved en anden tagtype.
I denne konstruktion bør der etableres et nødafløb, så tagfalden ikke fyldes helt til kanten som et kar. Altså en måde vandet kan komme væk på hvis det normale afløb er stoppet. Det kan være ved at have et hul / et hak i sternkant på det mindst synlige sted. Der bør laves en kort udløbstud så vandet selv i nødstilfælde ikke kommer ned i muren. Bunden af sådan et udløb kan ligge noget over selve tagbrønde så man kun får udløb der ved tilstopning. Der kan også etableres en ekstra tagbrønd der ligger lidt højere, så tilstopning ikke forekommer i denne på samme tid som den normale. Problemet her er at opdage at det er nød afløbet der virker.
2.
Hvis taget har lidt mere hældning skal man have vandet afledet direkte i en tagrende. Det er ikke muligt at "skjule " denne hældning uden at sternkant bliver enorm.
Her skal der være en aluprofil langs kanten, som leder vandet i tagrende. Tagpap limes / fuges så den ligger over aluprofil indtil denne bukker det sidste stykke imod tagrende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også