Tegning fra 1906 - bærende eller stabiliserende?

Hej folkens.

Det er da korrekt antaget at man ikke konkret kan se hvilke af disse mure som er bærende og hvilket er stabiliserende, ikke sandt?

Jeg er bekendt med at man kan gætte sig til det ud fra hvordan muren er placeret - men søger lidt mere konkret viden, særligt omkring de "skæve" interne dele af konstruktionen (i røde cirkel).

Til info er det 3. sal ud af 5. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror du roder lidt rundt i det. En stabiliserende væg er med til at aflaste en ydervæg ift vindtryk. Muren i det røde kan således aldrig være stabiliserende. Jeg gætter også på at den ikke er bærende siden der er dør i - men det er et ukvalificeret gæt

Mvh Troels
Især i etage byggeri skal man være sikker og derefter helt sikker. Du har jo et ansvar for dem der bor over dig. De kraftige vægge der går hen imod de røde cirkel har helt sikkert en bærende funktion aflæst af tykkelsen. Om dørene inde i cirklen lige bestemt har kommer an på overligger m.m.
Så her er det vigtig at du køber dig til ingeniør beregning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
TRRA skrev den 07-03-2020 18:37:16

Tror du roder lidt rundt i det. En stabiliserende væg er med til at aflaste en ydervæg ift vindtryk. Muren i det røde kan således aldrig være stabiliserende. Jeg gætter også på at den ikke er bærende siden der er dør i - men det er et ukvalificeret gæt

@TRRA: Tak for feedback - burde have nævnt at muren som kommer fra højre ind i den røde cirkel støtter facadevæg :) 

@ev elmand: Bestemt, det var faktisk i forbindelse med søgning efter ingeniør der kan lave beregningen, at jeg faldt over at de sagde at hvis jeg ikke selv kunne oplyse hvad der var bærende, stabliserende eller "spansk", så skulle jeg henvende mig ved kommunen og få tegningerne, da disse ville vise det. Jeg synes dog ikke disse tegninger viser det bedre end jeg selv kan regne ud ved at måle tykkelsen og banke på dem for at høre hvad de består af.

Tænker jeg først får syn for sagen angående overligger når jeg begynder at skrælle væggen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis