Skifte kun varmeveksler?

Hej,

Vi har en varmeveksler unit af noget ældre dato - vil tro den har 30-40 år på bagen. Men den fungerer fint - og har veksler til både brugsvand og radiator. Så vi har ingen varmtvandsbeholder - det er meget rart.

MEN: Veksleren til brugsvand er ved at være tæret igennem. Vi har fået et enkelt tilbud på et skift - som ligger omkring 40.000. Jeg synes det er voldsomt dyrt. Det er selvfølgelig skift af det hele - og med skift til varmtvandsbeholder.

Mit spørgsmål er:

- Kan prisen passe? Hvad er en rimelig pris? Nogen VVS'er i Københavnsområdet, der kan anbefales?
- Behøver jeg virkelig skifte til varmtvandsbeholder?
- Hvorfor kan man ikke bare skifte veksleren?
- Vil der være en besparelse i at opgradere? (hvorfor i givet fald)? Vi bruger ret meget på varme - så en besparelse vil være kærkommen.
- Skal jeg have en holdning til, hvilken unit der i givet fald sættes ind? Hvilken skal jeg gå efter?

Det var enmasse spørgsmål. Håber I kan hjælpe.

Pft

Peter
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
selvfølgelig kan veksleren skiftes og  min optik er det flere trin ned af stigen at få installeret en varmtvandsbeholder, jeg kan ikke se en enste fordel i det fremfor den opsætning du har nu. enten har vvs'eren totalt misforstået opgaven eller også har han sat en så høj pris fordi han ikke har tid til at lave det.... eller bare ikke gider. Prøv lige at høre en anden. Med hensyn til at opgradere, eller skifte veksler, så kan du forvente en meget god forbedring i dit varmeforbrug ved at skifte til en ny gennemstrømsveksler, som det hedder, da jeg over tog vores hus sad der en ca. 35 år gammel veksler, den blev skiftet til en ny og vores varmeforbrug faldt til kun det halve af hvad man havde brugt tidligere.....

afhængig af str og fabrikant så koster en veksler 4-8.000 kr. + arbejdsløn, men for en proff burde det ikke tage mere end en halv dag MAX..... at skifte den. så prøv lige og hør en anden vvs'er
En veksler til 4.000 - 8.000 er vist kun for selve varmeveksleren. Den kan skiftes på max. 1 time.
Når det nu er et så gammelt anlæg, vil det være nærliggende at udskifte hele unitten til en tidssvarende. Hvis du er lidt heldig, har den nye unit samme tilslutningsmål som den gamle. Prøv at finde typenummeret, og tage et billede af den gamle, så kommer der sikkert forslag til en ny unit. En komplet ny unit koster sikkert i underkanten af kr. 20.000,- for gds. folk.

Søren O
Når hele unitten bliver skiftet, kan der være (lov)krav om klimastyring af den del, der forsyner radiatorerne. Desuden kan der være krav, fra forsyningens side, om en speciel københavnermodel af unitten udover, at der kan være krav om, at VVS'eren skal have en fjernvarmeautorisation.

fase
Annonce
Der er lovkrav om klimastyring ved udskiftning af en hel unit.
Mange forsyningsselskaber forlanger en "speciel" udførelse for at de vil godkende unitten, men det er små ændringer der ikke giver nogen væsentlig prisforskel. Man skal bare huske at bestille rigtigt.
Jeg kender ikke tilskudsreglerne om energitilskud, men mon ikke der stadig er tilskud til udskiftning af en fjernvarmeunit.

Søren O
Tusind tak for svar - virkelig fornemt. Jeg hører igen det med at det nok er bedst at udskifte det hele. 20k for en unit - og så skal man gøre det selv? Men det her kan jeg slet ikke gøre selv - det er for 'stort'. Og så er de 40k måske slet ikke så urimelige, hvis det er inkl. arbejdsløn? Puha- stor investering for noget, man ikke rigtig mærker.

Men I ville så også få det hele skiftet? Jeg antager der er indbygget en årlig besparels deri? Men hvori ligger den præcis? Er det ikke cirka samme type komponeneter? Hvad er det, der sparer på varmen i selve uniten?
du må ikke gøre det selv.
det skal trykprøves
Hofor kommer ud og tjekker installation.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis