Græstørv i højbedet?

Hej
Vi skal anlægge nogle højbede hvor vi nu har græs. Kan jeg tage den nemme løsning og smide græstørverne op i højbedet, som så bliver kompost?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du sagtens. Sådan set kan du bare lave højbedet oven på græsset, fylde på med den jord som du har til det ovenpå græsset. Så forsvinder det efter en tid.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis græsset rundt om højbedene også skal væk så kan du godt fylde græstørvene i højbedene. Du skal blot lægge tørvene med græsset ned ad. Der er faktisk ret meget gødning i komposteret græstørv.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Du bør i hvert fald ikke sætte kartofler i bedet når det er lavet af græstørv. For de fleste græsplæner er inficeret med smælderlarver som er vilde med kartofler.    
Det er jo rigtigt at smelderlaver er et problem  hvor tidligere græs omlægges til køkkenhave da de normalt lever af de døde græsrødder. Da jeg for 30år siden kom her til omlagde jeg et stort areal fra græs til køkkenhave, hvor al græs blev fjernet osv. Og der var masser af smelder de første år. faktisk tror jeg at det vil være bedre at bruge græstørven som jeg beskrev, da larverne så har noget at leve af. Jeg har sakset noget fra nettet.

Larverne er næsten altædende, større frø eksempelvis ærter og bønner bliver gennemhullede. Porrer, salat, kartofler, rodfrugter, ja man kunne blive ved.
Når den tidligere fødekilde græsrødderne, er fjernet vil næsten enhver afgrøde der stikkes i jorden, virke som en magnet og tiltrække larverne.
Rodfrugter gennemhulles, hos andre afgrøder gnaves tit tæt ved rodhalsen og planten har lige pludselig misten jordforbindelsen. Roder man i jorden ved jordoverfladen, der hvor planten stod, vil man ofte kunne finde den lysebrune larve.
Kornsmælderlarven har flere års udvikling i jorden. Normalt anføres den at kunne give skade i 3 -4 år efter omlægning fra græs har fundet sted.

Bekæmpelse

Det er idag ikke muligt at bekæmpe smælderlarverne i jorden ved hjælp af kemiske bekæmpelsesmidler, hverken i privathavebruget eller erhvervsmæssigt.
Problemet vil løses af sig selv hvis man kan acceptere de 3-4 år som larveudviklingen tager. Normalt vil problemet aftage med årene og man kan da også selv hjælpe lidt til.
Renholdelse for ukrudt og jordbearbejdning vil hæmme udviklingen. Mange fugle er vilde med disse larver hvis de ellers kan finde dem.

Man må gøre sine egne erfaringer for hvilke afgrøder der er dyrkbare i netop ens egen køkkenhave, hvor meget afgrødespild vil man tolerere og kan man acceptere lidt huller i kartoflerne.
Jeg har set en anbefaling der går ud på at man lægger overskårne kartoffelknolde i jorden og fjerner disse igen, når de har tiltrukket nogle larver.
En møjsommelig, men billig bekæmpelses foranstaltning.
En trøst er det at angrebet efter nogle år vil standse af sig selv.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hvis man mangler jord til sine højbede, og man har mulighed for det, fungere træflis rigtig godt som fyld (fx. 2/3-del træflis og 1/3-del jord alt efter højden på bedet). Dels holder det godt på fugtigheden, dels drøjer det på jorden, og der går flere år førend der skal genfyldes.  
Man kan selvfølgelig osse bruge grene som fyld - kaldet et Hügelbed
 https://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=YibV5OOvC6M
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis