Gulvvarme med forskellig pex tykkelse

Hej LDS
Jeg har et værelse hvor der er lagt 20mm pex til gulvvarme. Det er ikke koblet til endnu, da det hele skal trækkes igennem gangen. Gangen skal jeg i gang med nu her når det er bare en smule varmere og det bliver samlet i bunden af et skab, så det er ikke skjult

Vil det være et problem at lægge 16mm rør som frem og retur til værelset, mens der er lagt 20mm i gulvet? Der må være noget tryk forskel eller lign. men vil det være et problem for den daglige drift? Det er et værelse på 8m2

 

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har tidligere talt om samme løsning med min VVS'er, men han anbefalede ens diameter a.h.t. fremtidige opgraderinger.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg ville holde mig til de 20 mm som gulvet allerede er lagt med.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvordan vil du undgå skjulte samlinger i gulvet ved nævnte løsning? 

Elektronikteknikeren
Han skriver "samle i bunden af et skab så det er ikke skjult "


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-03-2020 21:35:49

Han skriver "samle i bunden af et skab så det er ikke skjult "

 Hmm. Det har vist været en lang uge....


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det har jeg bemærket, og min VVS'er anbefalede at alt blev samlet på samme fordelingsmanifold.

Han er en erfaren mand jeg har kendt i mange år, så jeg har valgt at følge hans råd.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 06-03-2020 15:51:19

Jeg har tidligere talt om samme løsning med min VVS'er, men han anbefalede ens diameter a.h.t. fremtidige opgraderinger.

Er eneste grund opgraderinger? :) For det ville ikke komme på tale her. Tænker mere om det vil gøre et eller andet ved fordelingen i andre rum eller gøre det sværere at styre hvis man gør det


 

Ud fra mit kendskab til hydraulik vil jeg mene at det ikke har den fjerneste betydning for at du kan få varme i det rum på 8m2. Flowet vil være så lille at den mindre dimension ikke udgør noget problem.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Enig

Elektronikteknikeren
Det vil godt kunne fungere, men det besværliggør indreguleringen lidt.
Jeg vil dog sige at det er dårlig praksis at udføre det i forskellige rørstørrelser, og ret tarveligt overfor fremtidige håndværkere og ejere (ift. eventuelle problemer), der vil antage at hele gulvvarmen er lavet i 16mm, hvis det er den rørstørrelse der er synlig.

Min mening: Lav det ordenligt (20mm).
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også