Opvaskemaskine slår HPFI relæ med mellemrum

Indimellem slår vores opvaskemaskine (tror jeg) HPFI anlægget, Der kan sagtens være tre uger imellem, men det kan også være med en dags mellemrum.

Typisk sker der det, at "opperen" kører lystigt indtil omkring midt i programmet (ikke samme sted hver gang).Pling siger det så, og strømmen i hele huset forsvinder. Når jeg slår gruppen med opvaskemaskinen fra (herpå sidder også induktionskogeplade, emhætte og en motor, der åbner en skuffe ved tryk). Men det sker altid når opvaskemaskinen kører - og ikke når den står stille og de andre ting kører.

Vi har haft tilkaldt en hårdehvidevarer-montør, der skilte maskinen ad for at kigge efter om der eventuelt var indtrængende vand i de elektriske dele. Han meldte alt i orden, skrev en regning på 800 kr. og gik igen,.

Så stod opvaskemaskinen stille i et døgn til halvandet hvorefter vi igen slog strømmen til (gruppen) og den gennemførte den vask, der var gået i stå. Derefter kørte den upåklageligt i to uger indtil det så igen var galt. Og sådan fortsætter det.

Min egen teori var, at der måske var fugt der - når det var fordampet, efter et døgns tid - ikke gav anledning til flere problemer. Men ????

Maskinen er kun lige over tre år gammel og jeg er jo ikke meget for igen at tilkalde en tekniker og give ham 1000 kr. for ingenting.

Er der nogen, der har et råd?

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
en typisk klassiker der går igen i 99 % af alle tilfælde når en vaske og opvaskemaskine klapper hpfi relæ er et defekt varmelegme..... dvs der er overgang i varmelegmet, det kan sagtens komme en gang imellem lige i starten med det vil blive oftere og oftere så skift det og jeg er ret sikker op at problemet er løst.
Det er en Blomberg. sgvn28321
den har sikkert indikator lys ned på gulvet . tag fronten af klip indikator lampen væk sæt et par samlemuffer på (en på hver ledning )og problemet er sikkert løst .Der kommer fugt i lampen og det er det får dit HPFI eller rcd som man kalder det i dag til og slå fra , lampen kan man ikke så som en løs del der skal man have et helt ledningsnet

vi har en opvaskemaskine magen til. vi har også oplevet det nogle gange og har ingen anelse om hvad der er galt. Sidste gang var hvor vi havde haft fest og opvaskemaskinen kørte 3 gange i træk. Jeg tror der dannes kondens ved de strømførende dele men er ikke sikker. Nu har den kørt fint igen de sidste 3 måneder uden problemer.
Vores opvaskemaskine er ikke ret gammel og går udfra jeres heller ikke er.
Jeg vil dog sige at den "fantastiske" tørrefunktion der skal være, ikke er super.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis