Udskiftning af tagpap-tag

Hej med jer,

Jeg har for nyligt overtaget en bungalow fra 1934 på 9x9m, med et pyramide/valmtag belagt med tagpap (ca. 15 graders hældning).
Det trænger i DEN GRAD til at blive skiftet og loftet skal efterisoleres.

Nuværende status:
  • 150mm isolering på loftet er lagt helt ud til kanten, så der ikke kan komme luft op fra udhæng og der er ikke klipfisk eller anden ventilation installeret i tagryggen.
  • Der er utætheder rundt om gammelt ovenlysvindue, tidligere elmast og andre steder hvor den gamle tagpap er blevet helt sprød.
  • Der er tiltagende råd og skimmel i/på tagbrædderne (rupløjet tagbrædder), grundet den ikke-eksisterende ventilation og utætheder.
  • Isoleringen ligger direkte oven på det oprindelige pudsede loft (puds på rør) hvor der herpå er monteret listeloft.
Her er et billede (undskyld kvaliteten) af det mest angrebne sted:

Grunden til at jeg skriver herinde er fordi jeg gerne vil have noget feedback på min plan + et par spørgsmål :)

Jeg har taget kontakt til en tagdækker der har givet tilbud på ny tagpap. Min plan er så, selv at fjerne den gamle pap, udskifte de gamle brædder og lade ham lægge ny pap.

Planen er som følger;
  1. Fjerne gammel tagpap
  2. Fjerne de gamle rupløjede brædder
  3. Fjerne gammel isolering
  4. Smøre alt tilbageværende træ med Protox Hysan
  5. Etablere ventilation i tagudhænget (ventilationshuller med riste i under tagudhæng og WINWIN-plader)
  6. Isolering med 300mm mineraluld. efter de første 100mm monterer jeg dampspærrer og ligger 200mm oven på det.
  7. Lægge nye rupløjet tagbrædder (monteres med 31/90 søm i pistol)
  8. Afdække med presenning og vente spændt på en tagdækker der lægger ny tagpap installerer klipfisk/ventilation og div. gennemføringer/inddækninger.
Lyder det helt off?

Herudover har jeg et par spørgsmål:

  • Hvordan afdækker jeg bedst huset om natten og ved regn? Min plan er to 10x6m armerede presenninger. Men hvordan gør jeg det smartest?
  • Holder min plan med dampspærren? Kan jeg godt lægge den 1/3 inde i isoleringen når der er pudset loft og listeloft under? og kan den overhovedet monteres direkte på mineraluld?

På forhånd mange tak!!
Mads

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rettelse: Jeg har bestemt mig for at få skudt 300 mm papiruld ind, så jeg kan spare dampspærren

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Med en tagentreprise i denne størrelse skal der isoleres efter gældende bygningsreglement. 

Elektronikteknikeren
Dampspærre => Storm i et glas vand. Og så henvisning til artikel i ingeniøren.
Denne artikel siger at man kan undlade dampspærre over lufttætte lofter Altså lofter med tæt og intakt pudslag.
Det er bestemt ikke alle lofter hvor dampspærre kan undværes. Og det kræver særlig god ventilation i loftrum.
Til trådstarter: Din plan lyder god. Jeg ved ikke om jeg ville lave riste i tagudhæng, det er ofte nemt at sætte langsgående brædder op med en afstand på 10 mm Så kan det måske blive 3 x 10 mm hele vejen rundt.
Jeg tror nu du skal bruge 4 stk. presenning og det kan sagtens være jem og fusk til 119 kr/stk for 6x10 m Du laver en side af ad gangen, så lægger du presenning på og lægger brædder over pr. 2 m som skrues direkte igennem presenning.
Husk at "vandets vej" er nedad, så der må ikke kunne regne på den stump presenning der kommer under den anden rundt om hjørnet.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg skal vidst lige have læst op på BR20 og isolering ser det ud til... Skal jeg også bruge dampspærre hvis det er papirsgranulat?

Til trådstarter: Din plan lyder god. Jeg ved ikke om jeg ville lave riste i tagudhæng, det er ofte nemt at sætte langsgående brædder op med en afstand på 10 mm Så kan det måske blive 3 x 10 mm hele vejen rundt.
God plan! Hvilken type brædder ville du bruge her?

Jeg køber 4 stk. presenning.

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
Annonce
Det kunne være dem der allerede sidder der som tages af og ales inden de sættes op igen med afstand.
Men du kan bruge denne slags TRYK FOR LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis