Elinstallation i ældre bebyggelse

Hej,

Jeg søger råd vedr opgradering af elforsyningen i en ældre bebyggelse.

Det gamle tavler i lejlighederne er 2x10A, men det er jo alt for lidt til folk der gerne vil sløjfe bygassen, have vaskemaskine mm.

Jeg søger råd og vejledning til hvor mange A der normalt installeres i en ny lejlighed anno 2020, så vi, foreningen, har et udgangspunkt.

Nogen installatører eller elektrikere online som kan hjælpe?

vh
Dan
51 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
2 x 10 a det må bare være sikringerne - sidder der ikke et HFI/HPFI foran eller en støre hovedsikring ?
Normalt er der i helt almindelige lejligheder 40 A at gøre godt med i form af at der sidder et HPFI som har en sikringsstørrelse i sig der hedder 40 A.
Så sidder der så som regel 2-4 13A 1 fasede grupper til lys, stikkontakter mm. i alle rum og 1-2 3 fasede grupper til ovn, kogeplade, opvasker, vaskemaskine og tørretumbler.

Men som regel er hovedforsyningen af en størrelse der gør at man "bare" kan udskifte hele eltavlen til en sprit ny som har alt det man skal bruge som jeg nævner og så køre det derfra.
Vil dog altid anbefale at man får en fagmand ud og enten laver det eller i det mindste kigger på det, specielt når man ikke ved så meget om det - Da dårligt udført arbejde eller en lille fejl som man som ikke-elektriker ikke tænker over, kan medføre brand, kortslutninger og derved også brand... endda dødsfald hvis man laver helt ged i det ;)

Gav det svar nok :)?
Hej For lige at præcisere så er projektet at udvidde tavlerne i kælderen så de kan bære nogle flere A til når beboerne vil udvide de tavler der sidder i lejlighederne.

Vi ved ikke hvad "hoved" tavlerne kan bære eller hvor meget de er blevet moderniseret over årene, så når beboerne henvender sig vedr deres egne tavler kan vi ikke give et reelt svar på hvor meget de forsvarligt kan udvide. Vi vil nødig have at de knalder propperne så en hel opgang går ud :-)

Mig bekendt ER der tre faser og nul, men ingen jord, ført op gennem opgangen, men oprindeligt er hver lejlighed forbundet til een fase.

Det første spørgsmål er så hvor man vil udvide til når lejlighederne er ca 80m2? - Hvad ville man sætte i en ny lejlighed på 80m2?

... og hvor meget giver det når der er 12 lejligheder i en opgang. (samtidighedsfaktor)

Det skal naturligvis laves af en aut installatør :-)

tak for svar i øvrigt :-)

Det nemmeste er at tage fat i en installatør. Så rådgiver de, og kontakter forsyningsselskabet for styr på nye målere samt stikledninger til de enkelte opgange, og hvordan det er nemmeste i jeres opgang
groundz skrev den 05-03-2020 18:13:49

Det nemmeste er at tage fat i en installatør. Så rådgiver de, og kontakter forsyningsselskabet for styr på nye målere samt stikledninger til de enkelte opgange, og hvordan det er nemmeste i jeres opgang

 Selvfølgelig skal der en installatør på, men det skader ikke at forberede sig :-) 

Annonce
Occidio skriver: 40 A Hfi som har en sikrings størrelse i sig på 40 A Dette er ikke korrekt der sidder ikke sikringer i hfi eller hpfi relæ. De 40 betyder bare at den kan føre en vedvarende strøm på samlet 40 A
Her er et eksempel på dimensionering på den enkelte lejlighed. LINK 
Der er konklusion med udvidelses faktor og samtidigheds faktor 6 mm" stikledning og 3x32 A sikring til hver enkelt lejlighed.
Jeg kan ikke helt huske regler for samtidigheds faktor når der er flere lejligheder. Men ved 10 lejligheder vi jeg tro den kan sættes til 50 %
Så hvis hver lejlighed ( som i eksempel ) sættes til 27 A så vil den nødvendige samtidige belastning ligge på 270A x 0,5 = 135A
Her er yderligere et eksamens projekt på senior bolig. LINK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi kan give nogle gode bud hvis du kan tage billeder af hovedforsyningstavlen, såfremt en sådan findes, samt stigeledninger/stikledninger.
Lige pt. skulle det gerne være sikringerne ude ved vejen som definerer hvad i maximalt kan trække, uden at lave helt om på det hele.
Ud fra størrelsen på disse vil det være til at give et skøn på hvor meget hver enkelt lejlighed kan tillade sig at forbruge. 

Elektronikteknikeren
Ok det sidste link kom ikke til at fungere
Her er yderligere et eksamens projekt på senior bolig. LINK
Det kommer nogenlunde til samme konklusion, men blot på en enkelt lejlighed.
Når i gennemgår eksemplerne så læg mærke til at det ikke er ligetil at beregne elinstallationer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det link virker ikke. Det bliver spærret. Så vidt jeg erindrer, kan man regne med en samtidig belastningen af stikledning ved at tage belastningen på en lejlighed uden samtidighedsfaktor gange med kvadratroden af antal lejligheder rundet op til et helt tal.

fase
Jamen så prøver jeg igen. Det er en pdf. fil. link
file:///C:/Users/Vibeke/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/2DT7J0QF/DimensioneringElektriskeInstallationer.pdf

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis