Naboens Kæmpehæk æder mit hus- hvad gør en klog?

Naboen har en hæk på 4m direkte op ad min husmur - der er tale om enkeltstående huse. Hækken vokser ind i taget og æder min udsigt og der er fugtproblemer. Jeg tror at naboen i skellet højst må have 2m hæk, men jeg finder ikke paragrafferne på det kun artikler om emnet.

Skellet er min husmur i et 2 etagers hus.

Altså fra skellet og 1.75 m ind på hendes grund må hækken højst være 2 m høj - det er ikke en fælles hæk.

Her er lidt tekst om det fra nettet:

Hegnsloven skelner mellem 3 typer hegn: fælleshegn, eget hegn og indre hegn:
  • Fælleshegn – det hegn, der står mellem to grunde.
  • Eget hegn – det hegn, der står på egen grund langs skellet, men i en afstand op til 1,75 meter.
  • Indre hegn – det hegn, der ikke følger skellinjen eller som står mere end 1,75 meter fra skellet (loven gælder ikke indre hegn).
Reglerne for eget hegn
I følge hegnsloven må en hæk inde på din egen grund være så høj som fælleshegnet/hækken, plus afstanden til skellet. Det vil sige hvis hækken er 2 meter høj og står din hæk 70 centimeter fra skellet, så må den være 2,7 meter høj. Dog må din hæk ikke tage lys, luft eller udsigt fra de naboer, der bor omkring dig.

Det er som om journalister tolker teksten som de har lyst til - kan jeg finde lovteksten et sted ?

Nabohækken er nu oppe i taghøjde på mit hus 4m. Overvejer hegnstilsyn fordi jeg tror hun taber sagen og må betale -- pengene er små her..

tak for råd.

Bornholm er et dejligt sted.
Naboen har en hæk på 4m direkte op ad min husmur... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
man kan jo komme til at tabe en spand roundup ud af vinduet gennem en stor forstøver, ja jeg tænker bare højt..... :)
Frank Chr. skrev den 05-03-2020 15:03:51

..der må slet ikke være nogen hæk eller anden beplantning der hindre en i at vedligeholde sin (fx. garage- eller hus-)mur i skel. https://www.juraeksperten.dk/efeu_breder_sig/
Jeg spørger lige igen, hvordan vedligeholder du hus muren - nej vel..! det er jo en umulighed. Så hvis jeg var dig, rekv. jeg straks et hegnssyn så sagen kunne afsluttes.   istedet for at tærske langhalm på sagen. 
Finn Bjerke skrev den 05-03-2020 23:42:18

her ses det hvordan hækken er   - læg en meter til -- nabo er ikke til at tale med. 

 er det dit - det hvide?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis