Dyr radiator

Jeg har købt mit første hus. Der er lagt fjernvarme ind i 2000. Jeg har undret mig over, at returrøret er ret varmt, når man rører ved det, og har lige lært lidt om at aflæse min Kamstrup Multical 601. På fremløb (T1) er temperaturen 59,8 grader og på retur (T2) er det 47,5 grader. Det kan jeg læse mig til at ret skidt.

Der er installeret en lille radiator i rummet, som nok er for lille i forhold til antal km2. Den bliver derfor også ret varm, når jeg stiller den på 3,5 på termstaten. Den er koblet på hovedstrengen lige der, hvor fjernvarmen kommer ind i huset, og står 50 cm derfra. Jeg prøvede at slukke helt for den, og så blev returløbet ved udgangen i gulvet markant koldere med det samme, nok fordi det blev kølet ned at det returvand, der kommer fra de øvrige radiatorer. Retur på måleren siger nu 29,5 grader.

Er den lille radiator så potentiel skyld i, at vi får en markant større varmeregning, fordi den blander meget varmt vand med det returvand, der kommer tilbage fra resten af husets radiatorer?

På forhånd tak! 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på siden.
Om du får dyrere varmeregning kommer an på hvilke regler dit forsyningsselskab har. Det er normalt at der skal være en minimumsafkøling på fjernvarmevandet på f.eks. 25o, hvis pristillæg skal undgåes. Andre selskaber giver rabat jo mere der afkøles.
For at opnå god afkøling er det vigtigt at alle dine radiatorer har en god afkøling, en enkelt radiator kan ødelægge det hele, så du bliver nok nødt til at udskifte radiatoren med en større.
Hvis dine termostatventiler er forsynet med forudindstilling (en flowbegrænsning), så skal de justeres rigtigt, så radiatoren kan nå at afkøle det vand som løber igennem.

Søren O
Mangetak for svar. Jeg tænker at opgraderer med to større radiatorer i huset. Den, der står i vores bryggers er kun gearet til 6 M2, men der er 12, og så har vi kun én radiator, der er lavet til 12 M2 i et køkkenalrum på 34 M2. Resten af husets rum har en radiator, der passer til rummene. Det burde fikse det.

Spørgsmålet er, om der er tryk nok på fra vandværkets side. Der er ingen cirkulationspumpe på vores anlæg, der er med direkte fjernvarme. Jeg får en VVS'er udi dag, og så bliver jeg nok klogere.

Det er nu nok fjernevarmen der sørger for trykket i din fjernvarme.   
Ja du skal overhovedet ikke bekymre dig omkring trykket. De forsyner hele byen / området så din lille forøgelse har ikke synderlig betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Af nysgerrighed : hvor ved du fra, hvor Mange m² dine nuværende radiatorer kan klare ?
du ved simpelthen, at det er der Robert har fundet sine tal?     Jeg får kun 800 reklamer på den side. Måske fordi jeg er på iphone

grunden til, jeg spørger er fordi, der burde ligge en beregning bag valget af de radiatorer, og jeg var bare nysgerrig på, hvordan han vidste hvad den enkelte radiator kunne levere.
Hej Lille Nissen

Jeg har kigget på nogle lignende radiatorer på billigvvs.dk. Jeg har en blanding af enkelt- og dobbeltpladet radiatorer. Ved at finde lignende modeller med samme mål. Eksempelvis en dobbeltpladet på 50x80 cm, kan jeg se på siden, hvor mange m2 den er beregnet til at dække.

De går ud fra, at der går 55w pr. m2, hvilket gør sig gældende for huse fra 70'erne. Vores hus er nyere (84) og bedre isoleret, går jeg ud fra, så der skal nok ikke hele 55w til pr. m2. men sådan ca.

Der står ud fra hver af deres radiatorer, hvor mange m2 de er lavet til at kunne varme op, og stadigvæk være økonomiske. Men deres udgangspunkt er 55w pr. m2.

Frank Chr. og og ev elmand: Det var også præcis det, den VVS'er jeg havde ude i dag sagde. Jeg snakkede med nogle gutter fra det lokale floorballhold til træning i går. De havde fået at vide, at varmeværket flere steder her i Ry ikke leverede tilstrækkeligt med flow til, at man kunne undgå en cirkulationspumpe. Den myte afkræftede den lokale VVS'er også.

Men han var enig i, at vi bør købe et par større radiatorer. Jeg trækker selv pex-rør, monterer radiatorer på væggene og gør klar til at koble på den eksisterende streng. Så klarer han resten. Det bliver løsningen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis