Hvordan klarer mursten horisontalt træk?

Godaften alle! 😊
Har et SEMI-LDS værdigt spørgsmål, som jeg håber nogen af jer kan smide noget erfaring efter.

Hvor stort et vandret træk kan en mursten holde? Har købt et kvalitets tv ophæng (Vogel Slim 550), som er godkendt til 70kg. Skal dog Max montere 40 kg på den. (tv+soundbar). Til gengæld er det drejbart, og dermed kan vægten komme ca 65 cm ud fra væggen.

Den skal umiddelbart monteres med de medfølgende 5 stk 7x80mm franske skruer og 10mm kvalitets rawlplugs.

Baggrunden for min hovedpine: de 3 øverste huller skal alle bores i samme mursten. De kan alle ramme inden for 1 cm af kanten af murstenen. Det vil sige at de skruer der holder mest, alle sidder i 1 mursten.

Kan den mon holde?

Muren er fra 1999, Ca. 3.5 meter høj indvendig, og i god stand. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan godt holde.
Der skal utroligt maget træk for at en enkelt mursten trækkes ud af væggen. Hvis du er tæt på kanten ville jeg forbedre det lidt ved at bore lidt skråt den rigtige vej. Sådan at plugs og skrue kommer længere væk fra kanten ind i midten af stenen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Du kan bruge klæbeankre i stedet for, så undgår du risikoen for murstenen revner.
(rawpluksene ekspandere når du skruer de franske skruer ind)
eks på klæbeankre/masse Link

Vi prøver igen, i morgen --
Så skal der bruges andet skruesystem. Det vil snilt kunne holde med plugs og franske skruer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis