Afmontering og renovering af skrueløse dørhængsler

Hej LDS'ere
Jeg er støt på en udfordring som jeg håber et klogt hoved her kan hjælpe mig med.

I forbindelse med istandsættelse af min lejlighed, har jeg været så heldig at finde et par gamle fløjdøre i ejendommens kælder som passer i størrelsen til en tilsvarende udskæring/karm jeg har imellem mine stuer.
Det er ikke de oprindelige døre fra lejligheden, så der er behov for at flytte hængslerne på døren, så de matcher hængslerne på min karm, og det er her min udfordring opstår.

Jeg kan ikke se nogle tegn på at hænglserne er skruet fast i døren, men at de er fastgjort på anden vis. Det ser ud som at den ene side af hængslet er bukket ind i træet (se vedhæftede billede)

Mit spørgsmål er om nogen ved hvordan disse kan være monteret og hvordan man bedst kan afmontere disse uden at ødelægge træet/døren.

Der til har hængsler og beslag fået lidt rust efter at have stået i en kælder i 20+ år, så gode råd til hvordan jeg bedst restaurere disse, vil jeg være meget taknemmelig for.

Med venlig hilsen
HC-Kbh

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kigger godt efter på den ene af siderne hvor hængslet går ind i træet bør der være 2 huller efter en dykker som er slået igennem   bladet i hængslet. De  ser sådan ud bare bukket i vinkel.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Mange tak Kovas, så det ikke på umiddelbart da hullerne på den ene dør ser ud til at være “proppet”Har du noget tip til hvordan jeg får dykkkerne ud, uden at ødelægge træet for meget? Dykkerne går ikke hele vejen igennem, så Kan ikke slå dem ud bagfra..Og ved du hvad denne slags beslag hedder? Fik ikke noget resultat ved tidligere googlesøgning på emnet
Mvh
HC-Kbh
Desværre er der ikke rigtig nogen god løsning,  den eneste mulighed er at måle nøjagtigt ud på den anden side bore et lille hul og så banke dykkeren ud derfra. du kan nok ikke regne med at hovedet kan gå igennem hængslet.. desværre flosser hullet altid op når man slår en dykker tilbage.
dengang man brugte disse hængsler havde man et specielt stemmejern ( nokbeil) ved ikke om der er stavet rigtigt, til at lave det tynde hul. Har du overvejet om det måske var lettere at flytte den del der sidder på karmen?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej Kovas,
Endnu engang mange tak for svar.
Havde ikke i første omgang overvejet at flyttehængslerne i karmen, da jeg syntes de sad godt og da det virkede som et større arbejde en hængslerne på døren, men det vil jeg da overveje nu :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis