Afvanding hvor to tage mødes, skotrende?

Hej
Jeg skal snart igang med vedhæftede drivhus. Mit spørgsmål går på konstruktionen af skotrende hvor de to tagflader mødes ved eksisterende bygning.
Hvordan laves dette bedst?
Spær fra drivhus går ind på en rem der er spændt på eksisterende mur. længden er ca. 5,5 meter hvor der er tagsammenfald
To løsninger som jeg tænker det:
1. tagkrydsfiner der går en 50 cm. op af drivhusspær ned i et V op af eksiterende mur , og så tagpap der danner skotrenden, og så måregnvand fra eksisterende tag blot løbe ned på drivhustag og videre i skotrende.2 mm pr. løbende meter
2.diverse aluprofiler til både inddækning op af mur og op under drivhusglas,ned i en alu skotrende. fald på 2 mm pr. løbende meter
3.Bedre løsning?
Noget jeg især skal være OBS på?

PFT
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandmængden fra drivhuset vil blive begrænset. Til gengæld vil vandmængden fra taget blive stor. Bedste løsning vil være at  lave en rigtig tagrende fra hustaget med nedløb til jorden, og så nøjes med en lille løberende fra drivhuset. Alternativt bør du aflede vandet fra drivhuset ned i husets tagrende - bare ikke omvendt.

Men hvorfor laver du taget fra drivhuset to-sidet?Ser ud til at der er plads til at lave et tag med EEN hældning væk fra muren - som en udestue, evt. ved at grave lidt ned hvis der ikke er højde til det. Har du i øvrigt overvejet hvor meget sne, der potentielt kan trykke på drivhustaget?

Mvh Troels
Hej tak for kvalificeret svar. Giver god mening at isolere vandafledningen fra taget med egen tagrende.
Årsagen til at jeg ikke laver ensidet fald er at jeg gerne vil fortsætte gårdhavens fliser ind i drivhuset, hvilket begrænser min højde til 2,30 meter. hvilket bliver for trykket, og jeg kan ikke få god nok hældning på. Derfor jeg lige kortvarrigt skal gå op til kip, for så at gå ned igen.
Ja har tænkt påpotentielt snetryk, overvejer anden tagmateriale på den korte hældnings-side, og så evt. sætte en form for vinterstolper op i drivhuset under kipremmen. Og så ellers være klar på at fjerne sne ved større ophobninger.
Hvis du skal have skotrenden til at klare vandet fra begge tage, så skal der være krydsfiner på både drivhus tag og op under tagplader på din lade. De 2 ender skal ligge i samme højde.
Men hvis du vil have maks. lys ind så er det bedre at adskille ladens tagvand med en tagrende og så kun lave 10-15 cm krydsfiner på drivhus og tilsvarende op ad muren eller under tagplader.
I begge tilfælde brændes / limes der tagpap på.
Hvis ikke drivhusets tagvand skal afledes kan du kile op så der er højst midtpå og det vil så løbe af til begge sider.
Skulle du være uheldig med meget tøsne så skader det vel heller ikke at det drypper ned i drivhus en gang hvert ? ? 10 år. ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis