jeg skal male vægge i kælder

Hej
jeg har for et år siden malet mine vægge i kælderen, men nu kommer der noget salt udtræk på den, så nu vil jeg male det om.
skal jeg give den blå vand først, skal jeg fjerne det gamle maling.skal det være noget special maling.
er der en der har et godt svar?

ps.første gang vi malede vi med plastmaling.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ved at du maler med en ret tæt maling forhindrer du den fugt der altid vil være i en kældervæg i at fordampe ud i rummet (skal så ventileres væk via rumventilation), og den vil så ophobes bag malingen og forårsage de skader som du beskriver.
Hvis du maler en gang mere vil du bare gøre væggen endnu tættere og skaderne værre.
Jeg ved faktisk ikke præcist hvad du skal gøre, men vi har da ind imellem fået nogle rigtig gode råd fra nogle fagmænd(kvinder) på farvehandlerområdet, så mon ikke....
Hej

Det er rigtig nok som Orla skriver, væggen er for tæt.

Løsningen er at rense alt den gamle maling af igen ( Det er godt at der kommer nogle helligdage nu) Der efter maler du væggen med en Silikat maling. Du kan også vælge at kalke den, men fremgangs måden på kalk er jeg ikke så stiv i - så der skal du lige tjekke med Rådvad centret.

Ulempen ved silikat farve er at har du først malet med silikat en gang, ja så er det for livet.
Ulempen ved kalk er at det er et stort arbejde, og da kalk er selvrensende så smitter den af.

Skriv hvis du vil have mere at vide.


Venlig hilsen
IDa Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Hej Ida

Den med en gang silikat - altid silikat....
Kan du forklare den lidt nærmere, jeg tror ikke der er mange der kender argumenter for det !!

I øvrigt er det vel også svært at skifte fra kalken til en anden type maling da kalken ikke binder vildt godt.. Altså den kommer på i en del lag gennem tiden og kan efterhånden skalle af. Kalken arbejder jo heller ikke specielt godt sammen med andre produkter, ikke plast maling ihvertfald men sikkert heller ikke andre produkter.

MVH Njord
Jamne jeg iler her med flere oplysninger.

Årsagen til at en gang silikat altid silikat er at silikat, ligesom kalk, er meget basisk - og en basisk overflade kan plasmaling ikke binde på
Samtidig så går silikaten i forbindelse med den underliggende murværk og derved opnås en god åndbar overflade.
Derfor Silikat oven på silikat - ( Men tilgengæld er silikaten meget flot)

Mht. kalk så er det rigtig at kalk i længden ikke binder så godt - og slet ikke hvis du "hænger" en plastmaling uden på - så er vedhæftningen ikke så god.
Den arbejder heller ikke så godt sammen med plasfarver - idet at kalk også er stærkt basisk

Venligf hilsen
IDa Nielsen
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Hej Ida

Når vi nu er ved silikat maling... Hvordan får man silikatbinder af et vindue (stænk)? men jeg er meget enig i at silikat maling giver en meget flot overflade.

/Claus

Morten
Annonce
Tja jeg tror du skal prøve med et barber blad - men spørgsmålet er om glasset har taget skade af det alkaliske i binderen.

Ellers prøv at ringe til producenten af produktet og spørg efter deres tekniske afdeling

Venlig hilsne
Ida
Farvehandler

Venlig Hilsen
Ida Nielsen
Tidl. Farvehandler
Mange tak for de gode svar..

er begyndt at tage den gamle pus og maling af væggene.

Er der nogle der ved hvad jeg skal pudse væggene op med(har læst et andet sted om det skal være en special blanding
inden jeg maler med silikat maling.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også