Trækning af elkabler

Hejsa..

Jeg skal til at trække el på første salen.. Min elektriker kan jeg ikke få fat på før i næste uge, så kan I svare på om vedhæftede ser rigtigt ud? (han kigger selvfølgelig det hele igennem, inden tilslutning til tavlen, men vil gerne igang inden weekenden...)

Der trækkes downlight kabel fra hvert lampested til spots..
De fire rum fordeles på to grupper.

På forhånd tak :-)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bliver i tvivl om der skal være 5-leder kabel til alle afbrydere når der også er stikkontakt under afbryderen? Eller er det kun ved korrespondance?
Mener du i fuld alvor, at du vil trække kablerne på den måde? Det tror jeg ikke en elektriker ville gøre på den måde.

fase
S. Fabrin skrev den 03-03-2020 07:31:44

Mener du i fuld alvor, at du vil trække kablerne på den måde? Det tror jeg ikke en elektriker ville gøre på den måde.

 Mon ik det er derfor han spørger os til råds? 


Mvh. Christian M
 

ja 5 leder til alle afbrydere ville jeg også gøre..jeg er også amatør, men kan da se med min erfaring at det du har tegnet - nok skal virke... mange gange så kan elektrikere trække måske lidt færre kabler og lidt klogere end det du har lavet... så hvis vi er heldige så er der en klog elektriker som måske har et bedre bud.. og ellers så hold dig til din plan.

Annonce
Christian M skrev den 03-03-2020 08:34:40

 Mon ik det er derfor han spørger os til råds? 

 Ingen tvivl om at det er derfor, der bliver spurgt, men undskyldningen med, at elektrikeren ikke til at få fat, har vi hørt mange gange, så det er vanskelig at tro på den. Mit forslag er tegnet med rødt.


fase
ja elektrikere er altid svære at få fat i, specielt når der "bare" skal trækkes kabler :-) kender jeg godt selv til.  men når der skal tilsluttes så er de gode nok og tilgængelige.. :-)

men din tegning viser jo at en elektriker laver lidt enklere løsninger med flere ledere som regel :-)
Nu viser din tegning ikke, hvilke afbrydere lampesteder der hører sammen. Ellers kunne valget af antal ledere nok optimeres lidt.

fase
Tak for alle svarene og forslag...

@S. Fabrin - du kan da tro hvad du vil... hvorfor skulle jeg "lyve" om det?
Kunne aldrig drømme om at trække det selv, uden efterfølgende at få min elektrikers accept...
Tak for forslaget... Hvorfor vil du benytte 5-leder til alle stikkontakter?

Dette er et fantastisk forum, men forstår ikke hvad folks problem er, når man spørger til om noget ser fornuftigt ud??? Går ud fra at det er fordi folk tror man fusker alting selv, men så kunne jeg vel bare have skrevet det.. hvad skulle der ske ved det? Jeg er ikke elektriker, og derfor var mit forslag jo åbenbart ikke det optimale..
Min elektriker er min kammerat, og når han hjælper som ven, er folk ikke altid til at få fat i, hvis det haster.. det går jeg ud fra I andre også har prøvet.....

God dag.. 
Jeg kunne aldrig finde på at beskylde dig for at lyve, det har jeg ingen grund til. Men vi har hørt undskyldningen med at elektrikeren var på ferie eller andet. Dit byggeri har vel været planlagt i så lang tid at elektrikeren har været til  at få fat i og blive rådgivet af. Derfor skriver jeg, som jeg gør. For øvrigt må elektrikeren slet ikke godkende arbejde, der ikke er lavet af ansatte i firmaet. Men det er så en helt anden sag.
Du har ikke på din tegning angivet lampestedernes og afbrydernes indbyrdes forhold, så det er muligt at optimere antallet af ledere i kablerne mellem de enkelte tilslutningssteder. Du behøver naturligvis ikke benytte 5 leder kabel mellem 2 stikkontakter, hvis der ikke samtidig er involveret en tændledning til et lampested.


fase
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis