Svejseværk til bordben.

Hej alle sammen.
Jeg har nu lavet et par forskellige spise/sofa borde gennem tiden. Og skal nu til at lave et nyt sildebens bord.
Jeg har altid købt mig til Bordbene, men nu tænker jeg at jeg vil prøve kaste mig ud i at svejse mine egne ben. Men jeg har ikke rigtig noget erfaring med at svejse. Har prøvet detrt par gange gennem tiden.
Jeg er derfor kommet i lidt af et dilemma hvad for et svejseværk jeg skal købe. Jeg tænker at jeg er ude i nogle u-bens profil eller trapez ben. Hvor jeg gerne vil have en godstykkelse på 1cm
og har udkig efter den her

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/scheppach-svejseinverter-160a
Men som sagt er ikke en mester i svejsning, så er den her kraftig nok til opgaven ? Eller er der andet der kan anbefales 😊
Eller er man ude i og skal vælge en mig som denne
https://www.biltema.dk/varktoj/svejsning/svejser/svejser-mig-140-2000022913?gclid=CjwKCAiA-vLyBRBWEiwAzOkGVMq-pEfQ8X1-n6y5UEq5Z1qVfjmqY16o24LxWBo4sPgXLY7-WYJ2JhoC4x0QAvD_BwE
Er nu her inde men ser frem til masse ny viden fra alle jer kloge mennesker 😊

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
svejseværket fra harald nyborg er ganske fint, jeg har selv et. det er blevet brugt og mishandlet meget.
Det fra biltema er nok også ok, men skal du lave en ordentlig svejsning med det skal du jo også have gas dertil.
Denfra HN er jo en elektrode svejser og den fra biltema en mig svejser, til tråd
Jep. Men jeg er bare i tvivl om det skal være elektrode eller mig jeg skal vælge. Hvad der nemmest for en nybegynder? Og så er der det med godsstykkelse.? Vælger man forskellige elektrode pind efter gods tykkelse eller hvordan? Synes jeg har prøvet st søge lidt rundt efter det, men ikke rigtig fundet svar 😊 så i kan høre, er lidt grøn i jern arbejde 😊
Det aller nemmeste for en nybegynder er nok en mig svejser med gas. Men investeringen er altså også noget højt oppe.
Men elektrode svejseren skal du have svejser, elektroder, svejsehjelm og et par handsker.
Med mig svejserenskal du have alt det plus en flaske gas, der er temmelgi dyr i første gangs indkøb.
Men hvis du ser et par videoer på youtube og øver dig i 1 time så er du godt på vej med en elektrode svejser.

Ja man vælger elektroder efter gods tykkelse og hvad man vil svejse. Men til alm sort jern og 5-15 mm gods tykkelse kan du snildt vælge en 3,2 mm universal elektrode.
Men vil du virkelig lave bord benene ud af jern med 10 mm gods? det er altså temmelig kraftig jern, detflyver ikke væk :)
Du vælger delvis elektro tykkelse efter gods tykkelse. Og så vælger man jo også svejse strøm efter godstykkelse.
Når jeg skriver delvis så kan man sagtens svejse 10 mm gods med 1,6 mm elektrode. Du skal bare lave svejse søm ad flere omgange. Svejse stedet skal være skåret kileformet så der er plads til sammensvejsninger i næsten hele godstykkelsen.
Altså først lave hæftninger ( små svejse klatter ) så du har dine bordben holdt i rigtig stilling. Kører du efter vinkel så skal bordben holdes lidt ude af vinkel, væk fra den side du svejser. Det er fordi svejsningen trækker sig lidt sammen ved afkøling og bordben kommer så i vinkel.
Efter hæftning, så lægger du en bundsøm, altså begyndende svejsning langs bunden af kile udskæring. Det kan gøres flere steder så der afkøles. Så kører du zig zag svejsning hen over bundsøm for at udfylde det. Igen afkøling og mere udfyldning.
Ved elektrode svejsning kan der være et slagge lag der skal banjes af efter hver svejsning. Lad det køle lidt af så falder slagger måske af sig selv.
Start med at købe nogle " amatør " elektroder. Det kan være ESAB OK 46-16 da de er lette at køre med for en uøvet. Og start så på et stykke der ikke skal bruges til noget. Elektrode stryges lidt for start ligesom man stryger en tændstik. Har du får knækket beskyttelse lag af elektrode skal denne den klippes væk ellers kommer de ikke  i gang.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak, ja kan godt se hvad du mener med der noget mere investering med en mig.
Okay fedt ! når du nu siger universal tråd. Synes at se de alle sammen har en “kode 46.16 eller 43.32 hvad skal man vælge i den kode ? 
Synes bare have læst at 0,6mm er for tynd og vil være ustabilt? 😊

Annonce
Der bruges tråd til MIG og det kan være 0,6 eller mere
Den kode 46-16 som du bl.a. henviser til er ikke tråd men elektroder. og der starter man typisk ved 2 - 3 mm ved 10 mm gods.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Aha! Ev elmand ! Det gjorde mig lidt klogere ! Tak for det. Der må noget øvelse til ! 
Jeg har den 160 ampere svejser fra Harald Nyborg, den er ofte på tilbud til 1000kr.
Den har hot start, hvilket gør det nemmere at tænde elektroden, jeg synes det er en super god svejser, og er rigtig glad for den. (har også et gammelt Esab æg, den lille svejser gør det lige så godt)
Nu har jeg svejset rigtig meget med elektroder, men som nybegynder kan det godt være svært.
Det optimale ville være at få en til at vise dig det grundlæggende.


Vi prøver igen, i morgen --
Okay tak. Tror der skal holdes udkig efter tilbud så 😊 jah se det havde jeg også tænkt ville være det bedste, men jeg kender simpelthen ikke en smed/en der har svejser. Men må lige forhøre mig en ekstra gang. Har set et par videoer på YouTube om set, men de får det til at se så Nemt ud 😊
Der findes MIG svejsetråd hvortil der ikke skal bruges gas så du kan undgå den dyre gasflaske.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis