Anneks til sommerhus? Isolering

Jeg skal til at lave et lille anneks til sommerhuset på cirka 14 kvm. Et lille "soveskur", der skal bruges måske fem-ti nætter i løbet af en sommer til, når der er ekstra gæster til overnatning.

Er der de samme krav som til selve sommerhuset? Altså 265 mm isolering i loft og gulv? Det lyder lidt som overkill og ikke særligt bæredygtigt, at bruge så mange ressourcer, når det stort set altid vil stå uopvarmet.

Thomas
 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mig bekendt er der iķke isoleringskrav til sommerhuse. Der er jo heller ikke energimærkning af dem ved salg.
Men jeg ville isolere anstændigt men måske ikke helt op til krav for alm. huse. Det er trods alt ikke selve isoleringen der koster. Hvis du går efter en billig rockwool fx så får du jo en pæn stor mængde for 5000 kr hvorimod du ikke kommer langt for 5000 til brædder, tømmer og andre materialer. Så hvorfor alverden spare isolering?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

I bygningsreglementet står der dog dette:

§ 283

Sommerhuse, campinghytter og lignende ferieboliger, samt tilbygninger hertil skal opfylde krav til U-værdier og linjetab, der følger af bilag 2, tabel 4.

Stk. 2. Sommerhuse, campinghytter og lignende ferieboliger samt tilbygninger hertil er ikke omfattet af §§ 258-279 og §§ 293-298.

Tabel 4 - Mindstekrav til klimaskærm for sommerhuse, campinghytter og lignende ferieboliger

Bygningsdel  U-værdi [W/m²K]
Ydervægge og kældervægge mod jord 0,25 
Skillevægge og etageadskillelser mod rum, der er uopvarmede 0,40 
Terrændæk, kældergulve mod jord og etageadskillelser over det fri eller ventileret kryberum 0,15 
Loft- og tagkonstruktion, herunder skunkvægge samt flade tage 0,15 
Vinduer, yderdøre, ovenlysvinduer, glasydervægge, glastage og ovenlyskupler mod det fri eller mod rum, der er uopvarmede1,80 
Bygningsdel Linjetab [W/mK] 
Fundamenter 0,15 
Samling mellem ydervæg og vinduer eller yderdøre, porte og lemme 0,03 
Samling mellem tagkonstruktion og ovenlysvinduer eller ovenlyskupler 0,10 


Men jeg ved ikke om det også gælder for et lille anneks, der ikke er forbundet til sommerhuset ...?
Hej.
Der er energikrav til sommerhuse som du også selv har fundet,
men er annekset etableret på en sommerhusgrund?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er korrekt at sommerhuse idag, har bestemte krav til isolering - disse kan findes fx hos rockwool - det er ca. 165mm i vægge og 265mm på loft.. men til dit anneks mener jeg at du skal overveje om det efterfølgende skal godkendes og dermed kunne have status som et anneks som lovligt må bruges til overnatning.. eller om det som 99% annekser, bare ligger uden tilladelser til egentlig overnatning(selvom alle bruger dem til netop dette) og dermed kan du selv styre hvor meget isolering du synes.. hvis du ikke gider godkendelser osv. så ville jeg nok smide 100-150 i vægge og 150-200 på loft og så er det det... hvis det kunne tænkes at bruges om vinteren også så ville jeg holde mig til 150mm + 200mm..
Okay. Så blev jeg så meget klogere ;-) Det giver også mere mening.
Tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis