Afmontere stikkontakt

Hej
Jeg har en stikkontakt i min læmur som jeg gerne vil afmontere. Er det noget man må gøre selv og hvordan skal det gøres?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
principielt nej det må du ikke da det er et indgreb i den faste installation, men så svært er det nu heller ikke, skal stikket helt væk så er det bedste at finde ud af hvor ledningerne kommer fra og så afmontere dem der og så ellers bare fjerne stikkontakten når ledningerne er frakoblet. husk at slå strømmen fra først.
Det er tydeligvis en gørdetselv installation, fordi den  ikke er monteret de min. 5 cm. over jorden. Vil du beholde stikkontakten, kunne du lave det ved at hugge en indmuringsdåse ind  i 3. skifte. Det kræver ikke meget at hugge lidt af stenene på hver side af studsfugen for at få plads til en dåse til en stikkontakt uden afbryder. 

fase
Hvordan finder jeg ud af hvor ledningen kommer fra?
Måske er der en stikkontakt inde på den anden side af muren.... ellers må du igang med noget detektiv arbejde og kigge i stikkontakter loftdåser o.l. 
Annonce
Du skriver læmur, så det er nok ikke lige på den anden side du skal finde udgangs punkt. Der hvor læmuren eventuelt går imod huset kigger du i stikkontakt dåser og kan måske genkende kabel enden. Ellers måler du med en lampe om der er strøm, afmonterer hvor du har mistanke og kigger efter lampe. Hvis så alt andet i nærheden fungerer så har du ramt rigtig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan vel stadig kun blive lovligt hvis der er en aktiv jordleder?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

S. Fabrin skrev den 02-03-2020 16:32:51

Det er tydeligvis en gørdetselv installation, fordi den  ikke er monteret de min. 5 cm. over jorden. Vil du beholde stikkontakten, kunne du lave det ved at hugge en indmuringsdåse ind  i 3. skifte. Det kræver ikke meget at hugge lidt af stenene på hver side af studsfugen for at få plads til en dåse til en stikkontakt uden afbryder.

 Tæt på jorden er den, men vi ved ikke om soklen reelt er højere under fliserne som ser nyere ud. Hvis den sløjfes så glem ikke og luk hullet til.

At fjerne den er naturligvis lovlig, ved en ny skal der være aktiv jordleder. Det er ikke omfattet af " et par stikkontakter " ved udvidelse da dette kun gælder indendørs.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis