induktionsplade

Hej!
Jeg skal igang med nyt køkken i starten af maj og der skal vi have induktions kogeplade, jeg har lade mig fortælle at sådan en skal have sin egen gruppe.
Pt. har jeg en 16A 400v gruppe til kogeplade, ovn, opvaskemaskine og mikroovn.
Mit spørgsmål er om jeg kan køre Ovn, Opvaskemaskine og mikroovn på lys gruppen i køkkenet eller om jeg skal have installeret en ny gruppe til dem.
på forhånd tak for hjælpen

Mvh Mikkel
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du laver nyt køkken er der krav til antal ledige stikkontakter og fordeling af grupper. F.eks. Skal du have frie stikkontakter på to forskellige grupper, dog kan den ene godt deles med vaskemaskine og den anden med mikroovn. Men det har din elektriker helt styr på, så hør ham ad hvordan i får det til at gå op.

Det er i overkanten at køre alt nævnte udstyr på nuværende installation. 

Elektronikteknikeren
Din induktionskogeplade vil typisk være tilsluttet 2 faser , nul og jord. Det frigiver den sidste fase til brug for ovn, mikro(kombi)ovn samt opvaskemaskine. Det er under forudsætning, at du ikke vasker op samtidig med at du har en steg i ovnen.
Antallet af frie stikkontakter i køkkenet skal være fordelt på to grupper. 

fase
Hvis jeg vil have opvaskeren igang på samme tid med at jeg har en steg i ovnen, kunne man så køre en af delene på en lys gruppe?
Hvis du har behov for at vaske op samtidig med, at der er steg i ovnen, ville jeg lave en 16 A enfaset gruppe til ovnen, fordi den er en større belastning end opvaskemaskinen. 

fase
Ok det bliver nok løsningen så, ikke fordi jeg tænker jeg har et behov for det men det kunne vel ske  
ville du så køre opvaskemaskine & mikroovn på den sidste fase fra 400v gruppen, og ville de kunne køre samtidigt? 
Annonce
Normalt kører man ovnen på den ene af faserne og kogepladen på de to andre på en 3x16A gruppe.
Resten af udstyret kører så på lysgrupper.
Du kunne godt bruge en enkelt lysgruppe mere, det ville lige give det sidste der manglede i fht. din opvaskemaskine. 
Man kunne godt sætte ovn og mikroovn sammen, det er vel ikke så tit de bruges samtidigt? Endvidere er det sjældent man maxer mikroen ud på 1kw.  Så det efterlader alligevel en del kapacitet til ovnen når det er en 16A gruppe. Min egen ovn bruger kun 1300w i normal eller varmluft, skal den trække mere skal det være med grill eller pyrolyse, og det er mere sjældne programmer. 

Elektronikteknikeren
Min indbygningsovn trækker 3,65 kW, så derfor har jeg anbefalet en selvstændig gruppe til ovnen, hvis man ikke ønsker at koble ovn, mikrobølgeovn og opvaskemaskine på den sidste fase.

fase
S. Fabrin skrev den 01-03-2020 21:12:11

Min indbygningsovn trækker 3,65 kW, så derfor har jeg anbefalet en selvstændig gruppe til ovnen, hvis man ikke ønsker at koble ovn, mikrobølgeovn og opvaskemaskine på den sidste fase.

Det gør min også, men det er kun ved pyrolyse. Og det bruger jeg altså ikke når jeg tilbereder maden. Det giver for kraftig en stegeskorpe🤣

Jeg er nu sikker på at den ikke udnytter alle varmeelementer på én gang ved de normale funktioner. 

Elektronikteknikeren
Tak for de fine svar  
Hvor mange kW kan man trække på 1 fase fra en 3x16A gruppe? og hvor meget bruger en opvaskemaskine typisk? 
230x16 =3680w
Opvaskemaskiner har typisk et forbrug på 1kw og en mikrobølgeovn ligeså 

Elektronikteknikeren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis