Bobler i toilet

Hej,

Det bobler i lokummet!

Når vaskemaskinen tømmer sig ude på toilettet, bobler det i toilettet. Det siger også en "slurp" lyd, ovre i brusekabinen, når man trækker ud i toilettet.

Har det noget at gøre med alt det pokkers vand vi får i øjeblikket? Det med boblerne er kommet efter, at lydene kom i afløbet ved bruseren, når man trak ud i toilettet.

Der er krybekælder under, og der er ikke brud på nogen af rørene.

Jeg har en kvinde i huset - hår, produkter, lange bade med sæbe - og vi har lige overtaget det, fra hvor der boede to kvinder og to mænd. Mit bud er, at huset IKKE blev taget så godt om.

Hvad ville I gøre?

Mvh
47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne tyde på en begyndende forstoppelse længere udad i rørene, - fordi når vaskemaskinen tømmer vand ud, så burde den luft i rørene, som vandet skal fortrænge, forsvinde udad i rørene, men det kommer i stedet op som bobler i toilettet.
Det er nok også et "blob" i stedet for et "slurp" der kommer i brusekabine, fordi det er luft som presses op gennem brusekabinens vandlås. Hvis det var et "slurp" så vil jeg tro vandlåsen hurtigt blev suget tom, med efterfølgende fæl kloaklugt i brusekabinen.
Nu ved jeg ikke om det er et hus i byen med offentlig kloakering eller et på landet med egen nedsivning.
Men jeg ville søge efter en samlebrønd eller rensebrønd, og prøve at lette dækslet for at se om der er højt niveau der. Er der højt niveau i den, så ville jeg sende et rensebånd eller en spuleslange udad i systemet, evt se om jeg kunne finde den næste brønd.
Er der ikke højt niveau i rensebrønden, så ville jeg sende et rensebånd indad mod badeværelset, og se om jeg kunne få fjernet forstoppelsen.
Men afhængigt af boligens beliggendehed, så kan der måske, selvom det er offentlig kloak, være problemer i hele systemet pga de ekstreme mængder regn, og deraf følgende høje vandstande.
Det er på villavej ude i forstad til Silkeborg. Vil rensebrænd og samlebrønd være et sted på min grund? Jeg finder den. Hele Silkeborg er

Da jeg handlede tidligere, kunne jeg høre på deres parkeringsplads, at det boblede nede i kloakken. Ligesom hjemme i mit eget lokum.

Pas, - jeg vil tro der er enten en rense- eller samlebrønd på din grund, for dit afløb fra køkken og badeværelse må vel blive samlet før det går ud i det offentlige rør.
Og ja Silkeborg er hårdt ramt, så måske er hele problemet noget udefra kommende, - men det er alligevel noget skidt, da det påvirker hastighed på flowet gennem dine rør, og dermed større risiko for begyndende aflejringer.
Annonce
Når du er tilsluttet offentlig kloak:
Find din skel brønd, står der vand i den, er det kloakforsyningens problem, så ringer du bare til dem.

Er skel brønden derimod tom, så er det dit eget problem, da forstoppelsen så er i dit eget system.

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak. Er der en regel for, hvor den skal være placeret? Jeg kan ikke finde noget, medmindre den må være placeret under græsset
Den kan meget vel være under græsset, ellers kik i hustegningerne hvis du har dem.
Ellers har din kommune nok et weblager, hvor du kan finde tegningerne.
Du har sandsynligvis flere brønde på vejen ind til huset.

Men det kan da også være du ingen skel brønd har, det er min erfaring at alt kan være tilfældet når det drejer sig om kloakkens føringsveje.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har fundet et gråt dæksel i beton, udenfor min sydlige gavl. Tænker den må være en godt bud. Jeg tjekker imorgen, kunne være rart at få løst. Hvor meget vand må der stå i den? Og skal jeg selv forsøge med noget, når jeg får den op?
Fik et råd af en gammel bondemand, som kørte ud med sin slamsuger:

Smid´en stor spand vand gerne 10 - 12 L i toilettet en gang i mellem, og har du virkelig problemer, gerne så varmt som muligt, ikke kogende ikke nødvendigt, det renser rørene godt, det har virket ganske godt her, gennem flere år.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis