Spartling af sokkel lysning

Hej

jeg har fået skiftet vinduer i min kælder og nu er planen at sætte skamowall op i lysningen. Jeg har ingen erfaring så vil lige høre om der er nogen her inde der har nogle ideer til hvad jeg skal spartle soklen op med så jeg har en glat overflade at sætte pladerne op på

jeg har tænkt mig at bruge sand og cement til at støbe bunden med og ligge isolering under bundstykket.

Venlig hilsen
René
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Jeg har den mening at det lidt er enten eller. Enten pudser du det op så din lysning bliver som pudset væg ELLER du sætter en plade op med lidt isolering bagved. Under alle omstændigheder har du en kuldebro da din hulmurs isolering sidder lidt længere inde.
Jeg kan se at du ikke har bestilt vinduer med fræset notgang hverken i sider eller bund. Det kunne ellers lette monteringen af plader betydelig. Men nu er forholdene som de er og du må gå ud fra det.
Skamowall kan limes direkte på din væg uden ekstra afretning. De er 25 mm og så kommer det an på afstand ind på vindueskarm.
Men ellers ville jeg nok vælge 12,5 mm fibergips plader og så den isolering bagved der er plads til. Lidt fra top og bund samt midt på stikker du tuden med byggeskum ind og trykker lidt ud medens tuden trækkes tilbage. Pladen skal fikseres ved at have vandrette støtter over til den anden side. Byggeskum udvider sig i 2.4 timer så det skal helst ikke skubbe pladen indad.  Når det er hærdet op skal det nok holde plade på plads.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lige nu er der gipsbeklædning på alle vægge men det ville jeg egentlig gerne væk fra. Derfor valget af skamowall. Efter anvisningen skal de limes op på en jævnt underlag så tænkte om man kunne spartle det op med universal mørtel

grunden til jeg har bestilt uden not er fordi jeg ikke var sikker på hvor det ville passe i forhold til det andet beklædning på muren og sokkelvæggen. Da jeg bestilte vinduerne havde jeg ikke fjernet beklædningen endnu da der var 8 ugers levering😊
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg synes da at underlaget er ret jævnt. Der må jo komme en inder mur eller gips efter isolering. Så måske skal der en lille liste på den for at det kan passe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også