skæv Skamowall, hvordan udjævner jeg

Jeg er ved at renovere soveværelse, praktisk erfaring med projekt som dette er næsten nul, jeg har leget med mørtel og fuger før. men intet i den her skala

på ydervæggen har jeg forsøgt at klistre skamowall plader op for at isolere lidt, der var en spånplade på væggen før, med fugt skader til følge

ende resultatet skulle gerne være en glat væg med skalcrem multipuds og maling til sidst

jeg var dog ikke opmærksom på hvor skæv væggen var, den står nærmest i bølger....det resulterer i at mine samlinger på skamo pladerner er meget ujævne, op til 7 mm ved 2 a samlingerner og alt derimellem.

jeg læser så om fuldspartling af vægge, men jeg ved ikke om jeg bare kan bruge noget sandspartel og så forsøge at klase så meget spartel op at jeg engang får en jævn væg.
Kan skamo plader holde til at blive slebet lidt ned for at udjævne lidt og derved spare på spartel?

kan jeg evt bruge et billigere produkt end spartel, 10 liter let spartel grov koster et par hundrede per spand af hvad jeg kan finde? og det er kun online, så jeg får svært ved at returnere evt overskud

lykken er at gøre ting selv...de næste rum i huset bliver så meget nemmere at have med at gøre med erfaringerne fra den her omgang

og jeg var endda igang med mørtel da jeg skulle lukke en samling mellem den gamle og nye del af huset(den som spånpladen dækkede/udlinede) jeg skulle have fortsat med at checke for ujævnheder

håber nogen har lidt gode råd

mvh
Kent
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til så stor dybde hedder det mørtel. Det havde dog været bedst at gøre det før du satte plader op :-)

Køb helt almindelig mørtel i et byggemarked og en sæk Portland cement. Bland det 1:12 (altså en skovl cement til 12 mørtel). Og bland vand i. Det med vand tager lidt tid at lære, god mørtel er elastisk men ikke grød. Forskellen mellem de to ting kan udgøres af utroligt lidt vand.

Pladerne forvandes fx med kalkkost inden du putter mørtel på. De skal være godt våde så de ikke suger vand fra mørtelen.

Det hele trækkes på med stålbræt.

10 liter spartel bør iøvrigt koste lige over 100 kr. Jplagersalg.dk har fx yunik/pp mestermaling til 118.


Ask
Tak for svaret

jeg er helt enig i at jeg skulle have lavet et bedre forarbejde, sådan går det når man bare kaster sig ud i det hehe

min bekymring er om skamowall pladerne tager skade af at mure ovenpå? og måske endnu vigtigere at mørtel vil hænge fast på pladerne?

jeg har stadig en sæk opmuringsmørtel liggende, det er kornstørrelse 0-4, kan det bruges, eller skal jeg vælge strandmørtel 0-2 strørrelse

jeg er forholdsvis sikker på at jeg kan nedbringe skævheden med en del ved lidt slibning på pladerne, men jeg ved ikke om de er beregnet til at slibe på, det bryder jo overfladen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skamowall anbefaler selv at man pudser for at få glat væg. De har et gips/spartel produkt de selv sælger men det kræver at man sætter net i hvis der er over 4mm

Jeg ville ikke være nervøs for at bruge normal puds når det ikke er i en kælder hvor fugt forhold er vigtige.

Du kan sikker sagtens slibe på pladerne men det er ikke sikkert at du kan få en gæst overflade, det afhænger lidt af konsistens 

Ask
Når du så skal pudse det jævnt skal du lave lodrette >ledere<
Det vil sige du trækker pudslag på i 10 cm bred spor fra gulv til loft ca. 20 cm fra et hjørne. Så holder du 2 m lodstok på og kradser noget af mørtelen af medens du holder øje med blære. De skal være i lod. Når det er i lod fyldes eventuelle huller ud i din stribe, og der skrabes af igen.
Ved vindues huller sætter du et bræt ind i vindues lysning i begge sider. " brædder i spænd imellem ved top og bund. Kanten af disse brædder skal også være ledere derfor også lodrette.
Der laves mørtel leder fra kanten og ned til gulvet og ligeledes til toppen. Er der ikke vindues huller så gentages den lange leder pr. lidt mindre end 2 m.
Når det har sat sig lidt så trækker du mørtel på imellem lederne, og skraber af med 2 m lodstok men nu i vandret position. Der holdes ikke øje med blære. men med at du lige netop skraber overflade på lederne. Der fyldes efter i huller og skrabes af igen. Når det er lige og nogenlunde uden huller kører du rundt med pudse bræt i cirkelbevægelser. Igen efterfyldes enkelte huller.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene, det lykkedes at udligne ujævnhederne nok til at det ikke kan ses

jeg brugte spartelmasse og et storkt "trækbræt"? og er til sidst endt med en lige væg rent visuelt...hvis jeg lægger den lange2 meter lineal på, så kan man sagtens se buer...men i praksis er det rigelig fint

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også