Undgå returløb i drænrør

Mit hus er fra 1934 med kælder. Jeg har været så uheldig at få vand i kælderen

det kommer fra samling mellem gulv og kældervæg, jeg oplevede det også for ~5 år siden. Dengang skyldes det at kloakstrengen fra den sandfangsbrønd drænet er koblet på var kolapset og sandfanget aftager også fra tagnedløb, hvilket gav vand ind i dræn og herfra ind i kælderen. Strengen blev skiftet og der har ik været det mindstefugt i kælderen siden. Indtil for 14 dage siden hvor der plusbog stod1-2 cm vand på gulvet.
Det blev suget op og sat tørre på. Det kom stadig ind et par dage fra den væg hvor drænet er Men er stoppet.

Jeg har fået skyllet kloakerne igennem nu og vil se tiden an den næste måneds tid, men jeg tror ik det kommer igen.

men det gør det nok på et eller andet tidspunkt... når kloaken ik kan tage fra igen. Hvordan kan jeg undgå returløbet ? Et højvandslukke fungere jo ikke da vandet (også) kan komme fra taget. Jeg tænker en form for dykpumpe med en signalgiver så jeg kan se når der er problemer. ideer modtages gerne :)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror du skal betragte det ud fra at det har regnet ekstremt meget i Februar, og grundvand derfor står højt. Det er vel det kommuner m.m. kalder 100 års hændelse, selv om jeg personlig tror det kommer lidt oftere.
Selv om du får alarm kan du vel ikke gøre noget. En pumpebrønd kan måske sænke vand niveau. Men for det første skal den så pumpe alt vandet væk hele året da dit afløb bliver forhøjet for at undgå tilbageløb.
I så tilfælde har jeg personlig erfaring med at det går fra " 100 års hændelse " til " 5 års hændelse " Der sker ALTID et eller andet med den pumpe. Strømmen går, flyder sidder fast, pumpe går fast eller noget andet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
måske ikke, men hvis alarmen begynder at komme ved hvert regnskyld ville det jo så være tegn på en evt fejl på kloaken der skal udbedes, eller at denne trænger til at blive spulet igen

jeg forestillede mig egentligt ikke en dedikeret pumpebrønd, men måske blot en form for overløb/dykpumpe med intern niveaumåler som kunne gå direkte i sandfanget og så kun aktivere i de sjældne tilfælde hvor niveauet stiger til drænet og pumpe det til en faskine fx, det er en 200mm brønd så det er måske lige snævert nok.?

om det er en 5 eller 100 år hændelse, er jeg ligeglad med, jeg vil hverken have vand i kælderen hver 5 eller hver 100 år.
Det jeg kender til pumpebrønd er at det kræver noget højde. Altså at pumpen skal sidde i et hul med minimum 30-40 cm dybde, og så vil det hul altid være fuld af vand. Så skal der være noget start ordning på pumpe hvis det stiger yderligere. MEN hvor skal den pumpe det hen. Fremad i drænrør hvor det så løber tilbage igen. Eller skal dræn enden hæves så det ikke løber tilbage men så skal pumpen klare alt vandet.
Der er nok også noget højtvandlukke man kan lave, og som du selv skriver så skal regnvand så pumpes forbi denne.
Der er ikke muligt at svare helt detaljeret på uden at kende meget mere til detaljer såsom dybde på kælder, på dræn og afløbs kote uden i vejen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis