New yorker gulv/ det rå look.

Hej LDS

Vi er i gang med en stor omgang renovering af en gammel gård. Vi er nu kommet til badeværelset og i den forbindelse vil vi gerne have et råt look på gulvet. Der er lige pt. Fliser derude med gulvvarme under.

Vores tanker er at bruge noget selvnivellerende flydespartel ala LIP210 rulle det igennem for at undgå luftbobler og så slutte af med epoxy. naturligvis med en grundig rengøring først og derefter en primer.

Spørgsmål:

- Har søgt men kan ikke rigtig finde et svar, hvad er forskellen på LIP 215 og F.eks

- I forhold til fugerne imellem fliserne, vil det så være en fordel at få dem spartlet plan så der

På forhånd tal!

Med venlig hilsen
Jacob

Ps. Tips fra folk med erfaring modtages med kyshånd :)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Generelt så er dit problem at epoxy normalt ikke er nok godkendt hvilket betyder at det ikke må bruges i vådzone hvilket en meget stor del af gulvet i et badeværelse er.

Det betyder strengt taget ikke at man ikke kan, men der er ingen garanti for efterfølgende skader.

Hvad lip 210 og 215 angår står det dog udtrykkeligt hos lip at der skal vådrumdmembran ovenpå også ryger dit bee Yorker look. Hvis du vil lave det med lip Kan du bruge lip 228 der kan håndtere fugt, men den er meget mørk i det og giver dig næppe det ønskede look.

Hvis det var mig ville jeg lave den rigtige men også dyrere løsning som er flydespsrtel, vådrumsmembran-mikrocement-sealer

Mikrocement producenterne sælger sealer der er nok godkendt 

Ask
Hej Askholme

Tak for svaret.

Jeg ved ikke om jeg fik det forklaret i mit indlæg og om det overhovedet har relevans, men der er en vådrummembran under fliserne som det skal ligges ovenpå
Efter råd fra grossisten, der forhandlede epoxyen, så fik jeg til anbefalet en epoxy som var diffusionstæt, men som stadigvæk kunne give mig det “rå look” fra betonen.

At kalde badeværelset en “lappeløsning” er måske så meget sagt, men tanken er lidt det bare skal shines op og så om et par år når økonomien er til det så skal der laves nyt - så kan vi gøre set på den billige måde, vil det helt sikkert være at fortrække.

Nu skriver du at LIP228 med fordel kan anvendes, hvis jeg vælger at gå med denne procedure. Du nævner den bliver noget mørk i det, men hvordan mørk - som i sort eller meget mørkegrå? Fruen har nemlig nævnt, at hun godt kunne tænke sig gulvet blev lidt mørkt i det, så det ikke er et super lyst gulv. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

At der er vådrumsmembran under fliserne er godt for den eksisterende konstruktion. Men lip 210 og 215 vil stadig være én dårlig idé for membranen beskytter ikke flydespsrtel og de produkter kan ikke tåle fugt. En diffusionstæt epoxy beskytter selvfølgelig i teorien, men det vil være helt på eget ansvar. 

Lip 228 bliver mørkegrå eller ihvertfald mørkere end normal beton. Og det bliver meget hård fordi den er forstærket. Ville ikke have lyst til at skulle slibe i det

Og det var egentlig ikke for at kalde epoxy en lappeløsning, men det overholder ikke bygningsreglementet hvilket kan give problemer ved salg. Samtidig er du uden for hvad produktet er testet til så du risikerer overraskelser.

Vælger du en helt diffusionstæt epoxy er det desuden vigtigt at flydespartel bliver helt tørt inden der males. Sørg for varme og overhold den tid lip angiver til tæt belægning 

Ask
Jeg ville støbe  med Skalflex Gulvspartel Fiber. De angiver at den finerforstærkede udgave netop kan anvendes til design gulve. Efterfølgende forsegling med TASKI Jontec Technique Free og så en gang Taski Polish.
Skalflex fiber har også krav om vådrumsmembran ovenpå. Jeg kender ikke det der taski produkt men når man slår det op ligner det ikke en vandtæt overflade behandling. Hvis du endelig bruger en spartel der ikke kan tåle fugt ville jeg klart forsøge med diffusionstæt epoxy som trods alt bør give en god beskyttelse selvom det ikke er en decideret vådrumsmembran 

Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
askholme skrev den 01-03-2020 07:14:44

Skalflex fiber har også krav om vådrumsmembran ovenpå.

Den må du gerne lige uddybe. Hvorfor mener du skal være membran over og ikke under?

Der er i min bog en klar sondring mellem om vi taler fliser i vandbelastede områder, f.eks. I bruse-kabine eller om vi taler om helt almindeligt badeværelse gulv (dvs. ikke vådzone).

Er vi ude for vådzone, så er Skalflex fint. Hvis gulvet f.eks også skal lægges på fliser i bruse-kabine etc., så kan man f.eks se på Lip 228 eller Lip 250

https://www.lip.dk/produktoversigt/nivellering-af-gulve/lip-250-projektspartel/?lang=no

https://www.lip.dk/produktoversigt/nivellering-af-gulve/lip-228-gulvspartelmasse/?lang=no

For det første er hele gulvet i et badeværelse altid vådzone.

I forhold til produktet så skriver skalflex "skalflex Gulvspartel Fiber skal på vedvarende vandbelastede områder være påført en MK/ETAG 022-godkendt vandtætningsmembran"

På almindeligt dansk betyder det at hvis du bruger det i et badeværelse skal der membran over ellers vil skalflex ikke garantere at det holder.
Man er selvfølgelig altid velkommen til at tage chancen men 


Ask
Så er vi enige.

Man kan sagtens overholde loven med membran under Skalflex eller anden tung gulvkonstruktion. Så der er altså ikke noget “krav”. Andet end fabrikantens anbefalinger og garanti.

Om slidlaget med Skalflex så holder, det er en af afvejning af hvor vandbelastet gulvet bliver. Vil man f.eks.bruge det inde i en brusekabine, så er det nok en god idé at anvende en af de Lip-varianter jeg linkede til, eller beskytte det med epoxy.

Hvis det blot bruges på gangareal, så ville jeg ikke have nogen bekymringer Sålænge det bliver forseglet.

Men det må man i sidste ende gøre op med sig selv. I Danmark er der en tendens til at fliser er det eneste saliggørende, mens man f.eks. i “forbudssverige” sagtens kan få langt flere godkendte belægninger til badeværelser.

Så kan man så ved samme lejlighed tænke over om vi historisk set har været uhyggeligt konservative og grundige i Danmark? Eller om der har været andet på spil? Host, Rockwool, host LK....

 
Mange tak for jeres svar og de dilemmaer i har bragt op, det har været god læring og information.

Som jeg læser det ud fra jeres beskeder, så vil den nuværende vådrummembran være medvirken til at loven er overholdt idet det “nye gulv” ligges heroven på. Hvad der dog er værd at bide mærke i er, at der ikke er noget at komme efter såfremt der skulle trænge vand ned igennem epoxyen og til gulvspartlen - men den “risiko” er jeg villig til at løbe.

Så arbejdsgangen bliver noget i stil med:

- Grundig rengøring med grundrens.
- Gulvet bliver primet.
- Selvnivellerende gulvspartel, her vil der blive anvendt LIP 228udlægges og rulles igennem for at undgå/minimere lufthuller.
- Gulvet gives diffusionstæt epoxy ( Vel og mærket efter at spartlen er 100% tørt)

har du kigget på contego det er jo som skabt til det du efterspørger !!!!!
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også