Vandrør ind til hus

Hej.

Min gamle mor har endelig fået hendes gamle hus tilsluttet vand fra vandværket. Før var der en brønd fra gamle dage. Nu er der så vand hen til en vandmåler Ca 10 meter fra huset. vi skal så ha gravet rør ned fra vandmåler og stophane og ind i huset samt lavet en installation til en vandvarmer samt rør ud til køkken og bad

Hvilken slags rør skal man bruge fra Vandmåler og ind til huset? Og hvor dyBt skal de ligge? Og er det så kobber rør man kører rundt i huset?

Tak

 Vh.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have en autoriseret til at lave det.  Det må du ikke rode i selv.  
Ind i huset til reparationshanen bruges normalt f.eks. PEL rør. Til installation i huset kan bruges PEX eller ALUPEX. Der kan også bruges galvanisede stålrør eller rustfri rør.

fase
Dybde min 110 cm
110 cm var hvad forskrifterne sagde i 09, da jeg gravede nyt pelrør fra brønd til hus ned. Inde i huser ville jeg bruge 15 pex rør i rør.
Har der ikke været vand instalation før i huset ?

vær obs på alt fra brønden og ind hæfter man selv for hvis der kommer en utæthed på stikledningen, derfor er en stikledning forsikring en god ide, den dækker så antenne/vand/el/kloak stik ledningerne hvis der sker et uheld med dem.
Forskrifterne siger 1,2 m og har gjort det i mange år..
Jeg ville lave det i 15mm pex og dele det ud til hvert tapsted, der kræver så der bliver rillet dåser i væggen ellers ser det ud af helvede til.
Hvis det skal være synligt så lav det i kobber eller rustfrit.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Må man nu igen bruge kobberrør til brugsvand? Det var meget forbudt, da jeg lavede vandinstallation i 1997

Med venlig hilsen
ktm

 

Kobberrør har mig bekendt aldrig været forbudt.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis