Kommentarer til projekt: Overfladebehandling af bordplade i massiv teaktræ.

Her samles kommentarer til projektet: Overfladebehandling af bordplade i massiv teaktræ.

Kommentarer vises både her og på projektet.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bentin,
Flot bord du har skaffet dig der!

Allerførst: din bordplade er ikke massiv! Du har en finéret bordplade med massivtræs-kanter.

Hvad så nu? Jo du kan gå frem på flere måder. Hvis du gerne vil lakere bordpladen - så du har samme overflade på hele sættet, hvilket er ønskværdigt - vil metode nr.1 være at sprøjtelakere med klarlak.
Dernæst kommer lakering med rulle og sidst med pensel.

Sprøjtelakering giver det absolut bedste resultat, men kommer med en barriere i form af udstyr.. Kompressor, pistol + det rette håndelag (øv dig på nogle andre flader først).
Med tålmodighed, umage, mange lag med mellemslibninger og gode ruller kan du få et næsten lige så godt resultat med en god rullet lak.

Den nemmeste metode:
Olier din bordplade!
Der findes allerede teak-olier på markedet som er super gode til at give den gode glød og dybde som møblet fortjener.
Her kræves blot olien, klude og fint sandpapir til en let mellemslibning før du giver 2. og måske 3. gang olie.

Ulemperne ved olie er, at du ikke får samme overflade og glød på benene som på pladen, og at du har mere vedligehold med olie. Som et sofabord der vil blive brugt til hverdag, bør du nok give det olie mindst én gang om året, hvis det skal holde sig pænt. Der vil lakken holde i mange år uden vedligehold.

Håber det har hjulpet lidt på beslutningen,
Mvh.
Esben,
Møbelsnedker.

Hej Esben. Tak for dit svar.
Hvis jeg olierer bordpladen har jeg erfaring for at bordpladen bliver mørk. Jeg kan godt lide den lyse teak.
Jeg kunne godt tænke mig at lakere bordpladen, stel og ben er også lakeret, har du et forslag hvilken laktype jeg skal bruge ? Jeg regner med as bruge rulle.
Endnu engang tak.
MVH, Nils Bentin
Jeg har ikke så mange forslag ifht. bestemte mærker af lak. Men som altid, så hold dig fra de billige - det gælder også rullen. På arbejde har jeg bemærket vi af og til benytter lak fra Hempel, hvad man også kan købe i bauhaus. Men spørg dig for i en malerforretning det kan de bedre anbefale dig :)

Overvej evt. også at lakere benene, så du får samme overflade og glans på hele sættet.

Held og lykke med projektet!
Tak Esbarn, dine svar har været nyttige.
MVH, Niels Bentin

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også