Udendørsbelysning i 70’er hus

Hej alle!
Dette er mit første spørgsmål til jer eksperter ;-)
Jeg står i den situation at vi er i fuld gang med at renovere et hus fra 72, og indtilvidere har jeg klaret det meste selv, så lidt snilde har jeg da! Jeg vil til at hænge noget udendørs belysning op som man ser det på nyere huse.(en lampe hvert 5/10meter) idag er der en gammel lampe som hænger ved hoveddøren, så den ville jeg bruge til at få strømmen ud til de andre. Som jeg ser det har jeg 4 muligheder, men jeg bryder mig ikke rigtig om nogen af dem..
1. Føre ledningen op under taget og så trække den langs huset og køre ned til den næste lampe. Gentag.
2. Skære fugen ud mellem murstenen og føre ledningen inde i rillen og til sidst fylde en ny fuge i.
3. Bruge en kabelskinne af en art mellem lamperne.
4. Fjerne en række mursten og så fører ledningen derinde. Til sidst murer op igen.

Jeg kan bedst lige version 2 men er bange for at det kan gå galt undervejs? Eller skal man ta en meter af gangen?

Jeg søger råd til hvordan dette kan gøres? Og hvis jeg allerede har nævnt mulighederne hvilken er så bedst? Og i så fald hvad skal jeg være opmærksom på?
På forhånd tak for hjælpen!
- Tue
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb et langt bør 10-16mm 400-1000 langt. Vælg hvor lampe skal være. Bor skråt op gennem muren ind på loftet og klar resten der fra.
Bare mit forslag
Du kan roligt bruge metode 2. Fugerne er 11 cm. dybe, så om du fjerner en 3-4 cm. og lægger kablet ind i rillen og fuger det igen, sker der ikke noget ved.

fase
Jeg ville trække kablerne inde på loftet og så kører dem i derfra..... klart den nemeste løsning. Du kommer ikke til at se kablerne og skal ikke ødelægge hverken fuger eller murværk 
Hvordan tænker du? Lamperne skal jo hænge på væggen?
Så at få ledningen ned til lamperne ville da vel kræve at man på et eller andet tidspunkt trak ledningen fra loftet og ned til lampen?
Annonce
S. Fabrin skrev den 29-02-2020 08:40:42

Du kan roligt bruge metode 2. Fugerne er 11 cm. dybe, så om du fjerner en 3-4 cm. og lægger kablet ind i rillen og fuger det igen, sker der ikke noget ved.

 Fedt! Det var en rigtig god pointe. Jeg kan dog se at den lampe som hænger ude på væggen hænger på en træ fasede.. typisk 70’er stil, så måske er mulighed 2 og 4 ikke mulig :/ 

Har du et billede af den nuværende installation?

fase
Med hensyn til at føre kabel på loft så skal den føres ned i muren oppe fra, og så fiske kabel ud ved lampen, en meget brugt metode
I mit tilfælde skubbede vi den nederste række tagplader op, så vi fik adgang til hulmuren. Herfra kunne vi så bore hul i fugen ind til hulmuren og fiske kablerne (der skal to til hver lampe når du sløjfer - undtagen den sidste på strengen selvfølgelig :-)) derfra. Vi satte en 4-5 lamper op på langsiden og det tog ca. en dag, men det *er* altså bare det pæneste når man ikke kan se kabelføreningen.
Thumps up til sidste indlæg.
Hvor ser det grimt ud med kabler på ydermuren hvad enten de er fastgjort eller endnu værre ligger i kabel kanaler.
Jeg fisker op i hulmuren ved at bore skråt opad fra den nye lampens valgte placering og skubbe et stift 16 mm elektriker rør op igennem hulmur. Det bukkes en anelse i enden og saves skråt af. Så kan man dreje den lidt hvis den møder forhindring. Den ender så under taget og man kan skubbe en træksnor ned i den så kabler kan trækkes ned.
Det er næsten helt sikker at kablet til nuværende lampe kommer fra lampestedet inde i vindfang/forgang lige inden for dens placering. Så det er der man kan forbinde det uden at komme til den gamle placering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis