spørgsmål til fladkabel/stik

Hej
Jeg har gang i et lille elektronik projekt.
Har et display der forbindes med et 16 pin fladkabel .
Dette kabel kunn jeg godt tænke mig at udskifte til et mere robustkabel.
Hvad er forskellen på at finde et 16 leder kabel og stoppe det i et fladstik og så bruge et rundt fladkabel? I samme ombæring vil jeg have 4 ledninger mere med op til displayet, til knapper.
Så var det jo nærliggende at finde et 20 leder kabel.
Kan jeg det? og hvordan kan jeg kende forskel på alle de forskellige stik, til fladkabler? Der er jo en million når man kigger på eks. rs-components

Tak
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det inde eller ude, du skal bruge forlængerledningen? Er spændingen over 50 VDC? og hvor langt skal kablet være? 

fase
Det kan du sagtens. IDC fladkabler er kun til intern brug i elektriske apparater og styringer.
Du skal nok regne med selv at skulle crimpe et stik til et rundt kabel - medmindre du da kan være heldig at finde et.
Du finder typisk et matchende stik ved at slå stiktypen op (vil typisk stå i databladet for din komponent), og ellers må du måle pitch afstanden på pindene. De vil typisk variere fra 1.25, 1.5, 1.9 2, 2.54 mm, alt afhængig af producenten. De fleste IDC stik til fladkabler har en pitch på 2.54 mm (100 mils, hvor 1 mil = 1/1000 inch).
Afhængig af længden på dit kabeltræk, skal du dog lige passe på at spændingen ikke falder for meget. 
Man har kunnet få "mangeleder" kabel som reelt var fladkabel rullet sammen og forsynet med en yderkappe. Ved ikke om de stadig fåes.
Vil også mene sub-D vil være et godt bud da det kan skrues fast. Et andet bud kunne være Centronics.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej Alle
Stikkene på mine print ser sådan her ud :
Så det er altså sådan et jeg gerne skulle have monteret et rundt kabel på istedet.

Man kan godt få runde fladkabler, der er et fladkablet, rullet sammen som en rullepølse og overtrukket. Men de er tosse dyre . afstanden mellem benene ser ud til at være 2,54 mm
Men kanikke finde ud af hvilke stik der passer og hvilke jeg kan selv kan sætte kabel på
Hvis du selv kan rulle dit fladkabel, kunne du sætte en kabelstrømpe udenover og fixe enderne med en strips

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Du skal bare finde et sæt i stil med det på billedet her, bare 2 row og 16 pins, pitch på 2,54. Du kan nok finde det på RS, Farnell eller Mouser
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis