spørgsmål til fladkabel/stik

Hej
Jeg har gang i et lille elektronik projekt.
Har et display der forbindes med et 16 pin fladkabel .
Dette kabel kunn jeg godt tænke mig at udskifte til et mere robustkabel.
Hvad er forskellen på at finde et 16 leder kabel og stoppe det i et fladstik og så bruge et rundt fladkabel? I samme ombæring vil jeg have 4 ledninger mere med op til displayet, til knapper.
Så var det jo nærliggende at finde et 20 leder kabel.
Kan jeg det? og hvordan kan jeg kende forskel på alle de forskellige stik, til fladkabler? Der er jo en million når man kigger på eks. rs-components

Tak
Hej Jeg har gang i et lille elektronik projekt.... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg bliver noget juks. Det stik du har fundet er jo til fladkabler. Du skal have et stik i stil med det jeg viste før, hvor du skal crimpe ledningen (kan i en snæver vending gøres med en lille tang), som så monteres i huset.
Jeg vil ikke sige at det er umuligt at montere et rundt kabel i et fladkabelstik, du kan jo bare gøre det enkeltvis med de enkelte ledere i kablet. Men det IDC stik du har fundet er til ledninger i diameter 26-28 AWG (AWG 26 er 0, 13 mm2, og AWG 28 er mindre endnu), og lederne i dit kabel er 0,22 mm2, så de er for store. 
Det er det rigtige stik du har fundet.
Jeg vil anbefale et skærmet kabel når det nu skal trækkes eksternt. 

Elektronikteknikeren
Enig, det ser rigtigt ud. Bestil lige lidt ekstra ben. Du skal købe pakker a 10, så køb hellere 3. Hvis du ikke har det rette værktøj kan det være du lige skal øve dig lidt først, og måske brokke en kontakt eller to.
Sol Gregeren er inde på, så kan et skærmet kabel være en god idé. Husk at forbinde skærmen til stel. 
Tak for svar alle sammen, jeg vil prøve at bestille et par af de stik.
Og 40 stik ben, så har jeg 8 jeg kan brokke :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis