Shelly1 parallelt forbundet med lysdæmper

Hej.
Jeg har behov for lidt eksperthjælp ifbm. min lysinstallation i gangen.
Jeg har lige nu spots som er forsynet via LK Fuga skydelysdæmper med korrespondance.
Da jeg ønsker at kunne fjernstyre lyset når jeg ikke er hjemme, vil jeg montere en Shelly 1 (fjernbetjent relæ) parallelt (se tegning).Problemet (hvis det er et problem) er at der kan være tændt både for Shelly'en og for lysdæmperen samtidig.
Kan jeg bare montere det som på tegningen, eller skal der monteres et relæ af en art?

Venter spændt på hvad I mener er muligt.

PS. Jeg er helt klar på at der kun kan dæmpes for lyset når kun lysdæmperen er tændt, hvorimod er der fuldt lys på når Shelly'en er tændt.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan du godt selv om det er en  "mærkelig"  konstruktion.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kender kun Shelly via omtale, men kan den ikke bruges som kiprelæ? 
Det kan zigbee dæmpere fra f.eks. Envilar eller Nordtronic i hvert fald. Så skal lysdæmperen udskiftes med en fjederbelastet afbryder, hvor du tænder med et kort tryk, og dæmper ved at holde afbryderen inde. Derudover har man så muligheden for at koble på f.eks. Philips Hue, eller et andet zigbee netværk og styre den vej igennem.
En sådan løsning virker i mine øjne mere rigtig i hvert fald. 
1000 tak for svar. Var i tvivl om de "forskellige spændinger" (230 V på fjernbetjent relæ imod lysdæmperens variable spænding) var et problem.
Det kan godt synes som en mærkelig konstruktion, men det fjernbetjente relæ skal kun benyttes til at tænde lyset når jeg er bortrejst ("tyverisikring").
Lyset vil i udgangspunktet være afbrudt på kontakten, men hvis nu "blomsterpasseren" tænder på kontakten samtidig med der er tændt vha. det fjernbetjente relæ, så skal det helst ikke brænde "noget" af.
Der brænder ikke noget af.
Og spolespænding på relæet kan være alle spændinger men den skal kunne klare 230 v på sin relæ del.
Man kan ikke styre ind på selve dæmperen med et kiprelæ. De er kendetegnet ved at trække / slukke hver anden gang der kommer puls.
Lysdæmper skal kun bruge puls hvis man skal styre direkte ind på den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak til begge. Prøver den "nemme" løsning inden jeg evt. køber en Shelly dimmer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis