Loft til kip i sommerhus

Kære alle,

Jeg overtager snart et sommerhus fra 1982. For at få lidt højere til loftet og en bedre rumfornemmelse har jeg tænkt mig at lave loft-til-kip i stuen (ca. 42 kvm). Det er gitterspær T2, og med ca 15mm isolering i det nuværende loft - det ser ud til at være lagt i batts (altså ikke noget løst noget der er sprøjtet/pustet ind). Inden jeg kaster mig ud i det håber jeg, I kan hjælpe med et par spørgsmål:

1) Hvordan fjerner jeg lettest det nuværende loft+isolering - er det at kravle rundt på loftet og tømme det for isolering først via loftslemmen (alternativt lave et større hul over udgangen i stuen så det hurtigt kan komme ud til trailer) // eller er det blot at gå i gang med en stiksav i stuen og så skære hele loftet ned i stykker (så loft + isolering falder ned på gulvet)?

2) Hvor meget isolering bør jeg etablere igen, givet at det er et sommerhus (som også vil blive brug af og til over vinteren)?

3) Det nye loft tænker jeg vil bestå af (vindpap?), isolering, dampspærre, ét lag gipsplader, og derpå sømmet træbræder for at matche væggene i huset. Givet at det er et sommerhus, bør jeg lave et krydsforskallet installationslag for at undgå at bryde dampspærren, eller er det ok at sømme alle disse bræder op igennem?

Ser frem til jeres kloge råd!

Hilsen Casper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inden du går videre vil jeg anbefale du overvejer endnu en gang om kip til loft er en større fordel end udsigt til et gitterspær der er beregnet til en skjult konstruktion.

De eksempler jeg har set, er alle store selvlysende øjebæer. Rumfornemmelsen vil med garanti blive anderledes.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
spg 1:
Jeg ville selvbruge loftlem og bruge en dag på det.. mere for at undgår alt for meget svineri og isolering i øjnene hvis man gør det nedefra... jeg tror man kommer langt med 4 timers indsats :)

spg. 2:
Givet at isolering ikke er det dyre - så tror jeg ville gå efter så meget som muligt der er plads til..
150mm er jo ikke meget - men sikkert mere end de fleste fritidshuse har...
idag ved nye fritidshuse ligger kravet dog på 265mm i loftet ved kip..

så kunne du få plads til 2 x 100mm i forbandt så ville jeg selv synes det var super...

Spg. 3
overvej at sætte en træplade inderst istedet for gipspladen. dette giver stabilitet og skiveeffekt.

hej denNyesommerhusEjer
ville tage den beskidte løsning og skære det hele ned; men vedr. gittespær der skal du være forsigtig hvis du har tænkt dig ikke at have synlige gitterspær, bygningsrelementet skal efterkommes. jeg ville som gammel tømrermester forslå at du laver lasker helt oppe i kip, lave et nyt sæt hanebånd højere oppe og fjerne nederste hanebånd.

bh....dan-49
....oghusk at kontakte en elektriker. Al installation skal ændres. Det skal jo være lovligt. 

 

Jeg ville da mene at den allerbedste løsning ville være at bruge de overskydende isolerings måtter på den del af huset der ikke skal ændres. Altså lægge det over på værelser m.m.
Gammel isolering fejler normalt ikke noget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej - har du fotos af det endelige resultat, som du har lyst til at dele?

Vi besluttede i sidste ende det var et lidt for stort projekt - forhåbentlig går vi i gang inden for et par pr 
I stedet for det helt store projekt med loft til kip i hele huset / stuen  ville jeg overveje at lave et ordentlig hul / tunnel op til taget et par steder og sætte ovenlys vinduer i der. Den Velux der er ca. 160 cm bred kan så være der, eller 2 stk. af de smallere hvert sted. 
Det kan du gøre ved at fjerne et spær hvert sted. Der skal naturligvis laves udveksling så trykket bliver fordelt ud til nabo spær.
Tunellen skal have så skrå sider som muligt for at får så stort et hul nederst som muligt. Det giver stor virkning og et mægtigt lysindfald. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Hamrende god idé og vi har faktisk allerede indkøbt to VELUX-vinduer til netop det du beskriver. Nu mangler vi bare tiden til at få det udført :-)
Rigtig god weekend
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis