Hjemmelavet bord vipper/vrider

Halløjsa,

Håber i kan hjælpe.

Jeg har længe ville lave et plankebord, men da jeg intet forstand har på det, besluttede jeg mig for at købe noget billigt træ og prøve mig frem. Tænker det kan give mig lidt erfaring inden jeg går ud og køber nogle dyre oventørt eg planker.

Det er 25 mm kalmarbrædder. Og så brugt noget gammelt palle træ til at sætte dem sammen. Vil holde forsøget så budget venligt som muligt.

Problemet er bare at der er som om bordet vipper opad i det venstre hjørne og det modstående højre hjørne. Hvis jeg sætte noget tungt på bordet er der intet problem.
Hvad skyldes det? Er det min brædder under som bare slet ikke er rigide nok til at holde de her kalmarbrædder i skak? Kræver det en helt anden konstruktion for at gøre det her bord solidt? Er kalmarbrædder bare umulige at bruge til sådan et projekt?

Hilsen
Troels
47 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der mangler en sarg til at stabilisere bordet.

Desuden er jeg ret sikker på du har valgt planskårne planker. Det er det normale med kalmarskåret brædder.

Engangspaller er er altid fremstillet af udskud som ingen stabiliserende effekt har på dit bord.

Næste gang bør du besøge et savværk som kan vejlede dig.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Den korte forklaring er, at planskåret træ bruges til bygningskonstruktioner, og spejlskåret træ til møbler.

Kombination af jern og træ i samme konstruktion er en nødløsning, hvor der kan opstå andre problemer, hvor sprækker i enderne er langt det hyppigste.

En sarg på kant vil muligvis afhjælpe problemerne, men jeg tvivler da du sandsynligvis har brugt træ der kun er nedtørret til konstruktionsbrug.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Velkommen til.
Hvis man endelig skal bruge planskåret træ, så skal du huske at lægge det "smilende".
Hvis du kikker i enden af træet og ser årringene på Rantzaus tegning så er det stykke træ "sur mund" så den planke skal vendes om så den bliver smilende.  

Men ellers giver jeg Rantzau helt ret.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du har mod på at bruge mere tid på det så kan du måske kun måske redde det ved at save  2 riller i undersiden i hver planke. Ca 1/2 igennem tykkelsen. Hvis man tager spaltekniven ud af rundsaven så kan man starte inde så savsporet ikke ses fra enden.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg har så absolut mod på at forsøge mere. Hvad gør de 2 riller?

Lige pt har jeg købt 2 stk 45x70 mm reglar og jeg forsøger at gennemskue hvordan jeg bedst laver en løsning til problemet.
Gem reglerne til noget andet. Reglerne er med 99% sikkerhed også planskårne hvis de er købt hos din lokale byggepucher.

De 2 rille modvirker krumning i bredden, men har ingen virkning på det problem du har beskrevet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvilket træ vil du foreslå jeg bruger? Er lidt begrænset med udvalg midt i København :)

Havde en kort snak med en tømrer som før har lavet et bord, han forslog at købe de 2 reglar og sætte dem på højkant. Har lidt på fornemmelsen det var et dårligt råd.
Jeg må her erklære mig uenig med Rantzau. Jeg mener godt at det kan tage så meget spænd af plankerne at de måske falder på plads. Var det mit ville jeg i hvert fald prøve. Har da før haft held med det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Spændet ideværts kan tages med rillerne som Kovas beskriver, men er ikke en sikker fremgangsmåde når bordet vrider sig.

Det er muligt det i nogle tilfælde virker, men er ikke den faglige korrekte fremgangsmåde. Derfor anbefaler jeg den sikre fremgangsmåde for dem der ikke har samme erfaring.

"Måske" er ikke godt nok for dem der beder om de bedste råd.

Angående valg af træ: Kontakt Veksebo Savværk. De er eksperter i løvtræ, eller Kagerup Savværk som har et stort udvalg i eg og andre hårdtræsorter.

Bemærk dog, at der begge steder handles i kontanter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 37 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis