Hjælp til rentabilitetsberegning

Hejsa

Jeg ville hør eom nogen af jer, kunne hjælpe mig med en rentabilitetsberegning, af en udskiftning af isoleringen, i mit eksisterende Build-Up-tag, på en tilbygning.
Jeg påtænker at skifte fra 100mm Rockwool (fra 1975) til 100mm Kingspan K12.(jf. Kingspan har"gammel" stenuld Lambdaværdi: 0,5 - Kingspan K12 har 0,2)
tagfladen måler 20kvm.
Jeg kender ikke varmeforbruget i tilbygningen. jeg gætter på husets gasudgift er ca. 18.000 (husets beboelsesareal er 150kvm, inkl. tilbygningens 20kvm.)
Er disse informationer nok?
udgiften til Kingspan, inkl. en rulle dampspærre vil være ca 6.500 (LDS).
Udgift til opbygning af ny tagkonstruktion, af håndværker, vil være mellem 55.000 og 144.000

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fandt lige energirapporten fram, fra huskøbet (for små 6 år siden) der er en besparelse på efterisolering af taget angivet til ca. 600,- per år! der er efterfølgende skiftet gaskedel, fra en gammel type, til kondenserende, så besparelsen vil vel være tilsvarende mindre?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Lambdaværdien for 100 mm K12 er 0,2. Gammel Rockwool, fra 1975, vil jeg skyde til 0,4 og ikke 0,5.
Hvis den gennemsnitlige ude temperatur sættes til 4 gr. og indvendige til 22 gr. i 200 dage, giver det en merbesparelse for de 20 m2/år på følgende:
(0,2 x 20 m2 x 18 gr x 24 h x 200 dg) = 345.600 wh = 345,6 KWh, det svarer, alt andet lige, til ca 31 m3 gas.
Tak for beregning 🙂
Det giver 31m3 a 4 kr? =124,- ?
Der er jo rørende!
Tror ikke det kan svare sig, at opbygge ny tagkonstruktion så?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg regnede engang på hvad det ville koste at få 300 mm isolering (der er nu 100). Vi har lofter til kip, så spærene skulle forhøjes og det ville koste en bondegård.

Vi ville spare 800-900,- pr. år, så det droppede jeg.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvad er det for en gaspris til 4 kr/m3. I Næstved området ligger den, alt andet lige, til ca 7 kr/m3?

Det afhænger selvfølgelig af ens økonomiske formåen.
Nu om dage er det, i visse tilfælde, bedre af have pengene placeret i Isolering end at have dem placeret i Banken.  
Annonce
Prisen var taget fra en hurtig google-søgning.. Jeg har ikke undersøgt prisen🙂
Lad os sige besparelsen så er 200,- per år.
Det lyder ikke som om det vil være rentabelt at opbygge en ny tagkonstruktion, med 3-400mm isolering, og en mulig besparelse på yderligere måske 300,- per år(?) til 70.000,hvis alternativer er udskiftning af isolering for 6.500,-..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Nej om gasprisen er 4 eller 7 kr/m3 flytter ikke meget, i dit tilfælde. Det kunne være at du fik mere for pengene et andet sted.

En anden problematik, som mange måske ikke tænker eller ikke er klar over, er at husets værdi stiger med ca 50.000 kr. for hver gang man hopper et trin ned af Energimærkningen, f.eks. fra D til C.

I visse tilfælde kan få hundred eller få tusinde kr. pludseligt blive en god slat penge. I nabolaget måtte en hussælger nøjes med Energimærkning D frem for C pga. ca 12 m for langt væk placering af fyr.
Jeg ved faktisk ikke om husets energimærke er steget..  men jeg antager det.
Vi har skiftet alle vinduer, til 3lags, skiftet 2 af 3 døre.
Facadeisoleret, sokkelisoleret og skiftet gaskedel, til kondenserende..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis