Lader til Elbil


Jeg er på udkig efter en lader til den nye Ford kuga som bliver leveret om et par måneder.
Bilen har en maks lade effekt på 3.7kw
Jeg har kigget på nogle forskellige ladere, alle som kan tilsluttes 400v på tilslutningssiden.
Men de vil alle sammen kun benytte 1 fase og 230v (input) da den maksimale udgangseffekt kun er 3,7kw.

Det medfører at man har en konstant belastning på sin installation på 16a over 3,5 timer før bilen er ladet helt op. - det er da skørt og giver en skævvridning af belastningen i boligen.
Faktisk har installationen også forsikringer på 25a, så der skal ikke både vaskes tøj, koges kartofler og laves flæskesteg i ovnen når man kommer hjem fra arbejde før det giver problemer :P

Kender i til en lader hvor man kan benytte 2 eller 3 faser (400v) input og alligevel lade en Ford kuga op?? for så kunne man jo komme med på 5-6a på hver fase i stedet.

God dag til jer alle  


 

32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Off topic - redningsfolk hader el-biler, især hvis de skal igang med at klippe/vride bilen fra hinanden efter et færdselsuheld - de risikere at få et el-chok 
3,7 kW burde ikke være et problem. Lav en 16 A gruppe til at lade bilen med. Før et 5X2,5 mm2 kabel frem og afslut i et CEE stik. De 3,5 timers ladning kunne vel foregå efter klokken 22.00, hvor du formentlig ikke vasker eller laver mad i stor stil. Grunden til at jeg ville føre et 5 leder kabel frem er for at fremtidssikre installationen, så der kan tilsluttes en større lader, hvis der skulle blive behov for det.

fase
Du kan ikke få en lader til din fordi der bruger mere end 1 fase for kuga har en Max lade effekt på 3700 watt ved 16 A og tænker at det stik der går ind i bilen kun har mulighed for en fase..... så belastningen kan ikke spredes ud over flere forskellige fasef
@S.fabrin
Det er rigtigt, at hvis man ladede klokken 22.00 ville det ikke give de store problemer, det var dejligt at kunne lade tidligere, især fordi der er solceller på taget som jo ikke producerer strøm så sent.

@mfrost -
Nej det er også den konklusion jeg er kommet frem til indtil videre, jeg havde dog håbet på at andet kunne lade sid gøre.
Muligvis i form for en slags fasefordeler hvor man transformerede 2 faser om til 230v enten før eller inde i laderen. På den måde ville man jo kunne fordele sin effekt på 2 faser.
og som jeg har forstået det, er det rigtigt at Bilen kun kan lader med en fase.


 

Selvfølgelig kan du få en fasefordeler. Den findes i form af en transformer 400/230 V. Strømmen vil så blive sat ned til ca. 9 A. Jeg har ikke søgt på prisen på en sådan transformer. Du skal også forvente at prisen på strøm bliver sat ned, netop for at få udlignet forbruget, så der bliver overført forbrug til natten.

fase
Annonce
Ja jeg tror også at en fasefordeler er dyr, men det kunne godt være at der var en producent der havde haft det i tankerne og havde en indbygget?
prisen på el er billig om natten ja, hvilket jo kan være smart nok for at udligne forbruget over døgnet.
Men det var jo også meget godt at bruge noget af alt sin egen produktion når sole skinner i stedet for at sælge det for en slik.

 

Men produktionen fra solcellerne er vel ikke ude og vende i 25A sikringen?

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Kan nogen ikke forklare mig problemet? Hvis der er 3x25 amp til rådighed, hvordan kan det så være et problem at man afsætter 16A til elbilen. Så har man stadig 2x25A +9a på den sidste.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Men produktionen fra solcellerne er vel ikke ude og vende i 25A sikringen? 
Det kommer an på, hvor inverteren er tilsluttet. De 25 A er formentlig en tarifsikring, ellers kan jeg ikke få det til at stemme.

Kan nogen ikke forklare mig problemet? Hvis der er 3x25 amp til rådighed, hvordan kan det så være et problem at man afsætter 16A til elbilen. Så har man stadig 2x25A +9a på den sidste.
Hvis kogepladen deler lige den fase med de resterende 9 A giver det et problem fordi der så kun er 9 A tilbage til kogepladen, vaskemaskine eller ovn. Altså til alt andet, som hænger på den fase. Derfor har jeg anbefalet, at lade om natten. Jeg kender ikke installationen, så rådene er udgivet fra de oplysninger, der er til rådighed.


fase
Det er rigtigt at det er 25a er tarifsikringer ja.

Man kan selvfølgelig begynde at flytte lidt belastning rundt på de andre faser, men jeg undre mig bare over at man laver det på denne måde.
bare man har en 3 faset induktionskodeplade begynder der jo at blive problemer.

Hvis man lader om natter er problemt løst, men kan det virkelig være rigtigt :D


 

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis