Tilslutning af fryser til kraftudtag?

Hejsa

Jeg har et kratfudtag siddende ret tæt på min fryser, må jeg klippe schuko-proppen af fryseren, og tilslutte ledningen til dette?
Hvis jeg må, er der så en af faserne der anbefales? Eller er det helt ligegyldigt?
Her er foto af udtaget, med afdækningen afmonteret

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det må du gerne, såfremt at producenten af din fryser tillad3r at den må forsikres med 16 A, inden du sætte den til så skal du være 100 % sikker på hvad dr er fase og hvad der er nul.... sætter du den til 2 faser så har du 400 v og en kaput fryser. Det ligner en gammel installation så jeg tænker at den røde faktisk er din jord. Og nul er sandsynligvis den sorte så de 2 hvide er faser. Men det er KUN et gæt du skal enten måle dig frem eller prøve med en lampe og så være klar på at pæren springer hvis du rammer 2 faser.
Ok.  Jeg finder fryser-vejledningen..
Ja, den røde er jord (sidder i hvert fald i jordklemmen)
Der er kun 1 sort, så jeg antager også det er Nul,  og de tre hvide er antageligvis faserne🙂..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)


Det lyder som om jeg gerne må, ikke?
Klip fra manualen:

Skabet hører til i beskyttelsesklasse I. Skabet tilsluttes 220–240 V/50 Hz vekselstrøm via en forskriftsmæssig installeret stikkontakt med jordledning. Stikdåsen skal være sikret med en 10 til 16 A sikring.


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Stikdåsen skal være sikret med en 10 til 16 A sikring.
Så er det i orden, men hvorfor ikke få installeret en schuko stikkontakt, Så kan du sætte stikket i uden ændringer. og kraftstikket er fri til andet.

fase
Der vil også, på sigt, blive installeret stik, til den, men lige nu sidder den bare oven stikkontakt uden jord, lige ved en dørkarm, hvor Jegcer nervøs for om ungerne får slukket..
Kraftstikket er ledigt, der sad vist en varmtvandsbeholder, i gamle dage.. denne er nu opsat andetsteds.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis