bøje galvaniseret nippelrør (vand)

Jeg er ved at skifte køkkenskabe, og det kolde vand kommer op af gulvet under vasken i et ½" galvaniseret nippelrør. Det går dog ikke helt lige opad, så jeg mangler ca. 2 cm i at kunne lukke skuffen i det nye skab. Jeg ved ikke hvor gammelt røret er. Kan jeg godt bøje røret en smule bagud eller risikerer jeg at det brister?
Alternativt skal jeg skære bag i skuffen med en vinkelsliber, eller trække skabet lidt ud - men vil helst ikke dette.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I min optik er et nippelrør et kort stykke rør.
Hvis røret der kommer op af gulvet ellers sidder ordentlig fast, skulle der ikke være noget i vejen for at bukke det lidt. Læg et stykke træ eller metal mellem rør og bagvæg, så du har noget at bukke om. Hvis røret er rustet op, kan det selvfølgelig gå galt.
En anden løsning kunne være at afkorte røret og lave nyt gevind. Hvis du ikke har mulighed for at skære gevind, kan en "primofit" kobling bruges. Det er en nem måde at få en ny gevindende.

Søren O
Man kan sagtens bukke et rør noget bare ved at skubbe på det. Og specielt galvaniserede rør må ikke opvarmes så de kan bukkes.
Du kan eventuelt hugge beton lidt væk på bagsiden, så er der hurtigt lidt mere længde at bukke på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det er et gammelt rør er altid en risiko, for det blivet utæt når man bukker det.
Så gør som elmanden foreslår, hug betonen fri, så kan du også bedre bedømme tilstanden på røret.

Men det ville være godt hvis du satte et billede ind, så er det så meget nemmere at råde dig.

Kommer røret eks op, og stikker 60-70 cm ovenud, og du bare vil tvinge det 2 cm ind for oven, ser jeg ikke de store problemer.

Vi prøver igen, i morgen --
Vedlagt er billede af røret der kommer op ad gulvet.. bunden af røret går klar af skuffen, så toppen skal bare bøjes 2-3 cm ind mod bagvæggen.
Alternativt kunne man evt. fortøje det til en krog i bagvæggen med en strips el.lign, så det blev sat i spænd?

Annonce
Hvis du kan bukke røret, så er problemet løst. Men hvad med det rør som går ud bag t-stykket i toppen - er der plads ril det? Det kan ikke ses på billedet.

Søren O
Ja det er fin plads. Jeg lukker for vandet og sætter en brædde bag og bukker det en smule. Mange tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis