Loftlampe

Når man skal installere en loftlampe, må man så føre tændledningen og nul (installationskabel) direkte ned gennem loftet og i lampen, altså uden PT-dåse eller en forfra-dåse?

Er det ok at der er en samling på loftet i en membrandåse?

Jeg ved ikke hvor lamperne helt præcist skal monteres endnu, og jeg vil gerne undgå lampeledning hen over loftet!

Ved godt at det ikke er gør-det-selv arbejde, så lad os bare kalde det et vil-gerne-lære-det spørgsmål :)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. man må ikke føre bløde ledniger gennembygningsdele
2. hvis du vælger at sætte en membrandåse oppe loftet så må den ikke gemmes væk, men skal være frit tilgængelig
det allerbedste ville være at montere et lampeudtag i loftet,og så sætte den i mnærheden af hvor lamperne skal sidde.
mfrost skrev den 26-02-2020 13:26:06

1. man må ikke føre bløde ledniger gennembygningsdele
2. hvis du vælger at sætte en membrandåse oppe loftet så må den ikke gemmes væk, men skal være frit tilgængelig
det allerbedste ville være at montere et lampeudtag i loftet,og så sætte den i mnærheden af hvor lamperne skal sidde.

 Hej mfrost,

1) Der er kun tale om installationskabel, ikke blød lampeledning (se evt. mit oprindelige indlæg igen) . Det er lampeledning fra lampeudtag til lampe jeg vil undgå!

2) Tjek - det er jeg med på, ingen skjulte samlinger!

Du skriver at det er bedst med et lampeudtag, og det er jo også naturligt nok. Men mit spørgsmål går mere på om det er lovligt at spring lampeudtag / PT-dåse over, og bare føre installationskablet direkte ned i lampen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Velkommen på lds
I gamle dage måtte man komme med 1 kabel ned i en fastmonteret lampe. Men den regel er vist borte nu. Så der skal være en eller anden dåse lige hvor lampen er hvis du vil undgå synlig ledning. Du må tage beslutningen om placering, eller lade kabel ligge klar over loftet og så bore op til forfra dåse den dag du tager beslutning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Men skal der et lampeudtag i så skal det være en pl dåse 
mfrost skrev den 26-02-2020 19:49:04

Men skal der et lampeudtag i så skal det være en pl dåse 

 Hej igen,

https://www.el-grossisten.dk/fuga-lampeudtag-5-polet-uden-afdaekning.html, ifølge beskrivelsen får jeg godt nok det indtryk at den godt må bruges i loftet i en forfra dåse, eller skal det forstås på en anden måde? Måske mener de at hvis den skal i loftet så skal der bruges en udv. underlag, og det er jeg jo ikke interesseret i.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
https://www.el-grossisten.dk/fuga-lampeudtag-5-polet-uden-afdaekning.html

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Man kan godt montere udtag i forfra dåse, men der må ikke hænge noget i den som vejer noget. Der kan godt sættes et fast monteret lampe under loftet, UDEN at der sidder udtag i PL dåse eller forfra dåse. Hvis der er flere kabler skal disse dog samles i faste klemmer så det betyder lampeudtag i det tilfælde.
Men lad os høre mere om lampen du ønsker at montere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 26-02-2020 21:40:57

Man kan godt montere udtag i forfra dåse, men der må ikke hænge noget i den som vejer noget. Der kan godt sættes et fast monteret lampe under loftet, UDEN at der sidder udtag i PL dåse eller forfra dåse. Hvis der er flere kabler skal disse dog samles i faste klemmer så det betyder lampeudtag i det tilfælde.
Men lad os høre mere om lampen du ønsker at montere.

Hej, lige et sidste spørgsmål. Hvad mener du med "faste klemmer", og må man ikke samle flere ledninger i PL dåse/indmuringsdåser med samlemuffer?

Jeg har et sted i stuen hvor der er 6 kabler der er samlet i en PL dåse.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Han skriver at hvis der er flere kabler der skal samles så skal disse i lampeudtag.....som sidder i en pldåse
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis