Elinstallation 2 faser til 1

Hejsa, håber det er den rigtige kategori?

Jeg har fjernet den gamle ovn i køkkenet, for at skifte den ud med en ny. Den gamle er fra 80'erne, og da jeg trak den ud, var der bare et kabel som gik direkte fra væggen ind i ovnen. Den nye har et standard Schuko-stik med jord i siderne.

Jeg klippede det gamle kabel, og så til min overraskelse at der var 4 ledere i det (og ikke 3 eller 5): Sort, brun, blå og gul/grøn.

Jeg tænkte at det nok bare betød at den havde 2 faser, så monterede en standard strømskinne og tilsluttede brun og blå til lederne, og grøn/gul til jord. Den sorte blændede jeg af med en muffe.

Nu kommer det mærkelige:
Det fungerer fint at sætte en lampe i skinnen, men når jeg tilslutter ovnen, siger den klik-klok-bzzz og så sker der ikke mere. Trækker jeg et kabel (med jord) fra en stikkontakt tilsluttet samme kreds og sætter ovnen i det (med en Schuko-adapter), fungerer den upåklageligt.

Kan nogen se hvad jeg gør galt?

På forhånd tak :)
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal måle på ledninger og se hvad der er hvad.
Du kan også tage dækslet af ude på din tavle og se hvordan det er monteret. Højest sandsynligt sidder det på en 4 polet 16A gruppe. Det skulle også gerne være mærket op.
Alt andet er gætteri :) 
Du skriver, at du sætter ovnen til en strømskinne. Hvad mener du med det?  Når ovnen er monteret med et schukostik, betydere det at ovnen skal tilsluttes 230 V. i en stikkontakt, som kan være monteret på det gamle tilslutningssted, eller schukostikket klippes af, og ledningen monteres vægudtaget. Du skal være sikker på at brun og blå i ledningen fra ovnen er monteret rigtigt. Den gulgrønne skal selvfølgelig også være monteret rigtig. Har du ikke et par billeder af tilslutningen?

fase
Tak for svarene :)

Jeg har blot monteret sådan en simpel skinne på den gamle ledning som stikker ud af væggen:
https://www.greenline.dk/k/elartikler/diverse-elartikler/stikdaaser/p/schuko-3-stiksdase-uden-ledning
Den har 2 ledere og jord.

Det virker fint når jeg sætter en lampe i, men ovnen "klikker" som beskrevet, og så sker der ikke mere. Tilslutter jeg ovnen til stikkontakten lige i nærheden (som kører på samme kreds) virker den fint.

Sikringen i kælderen er 16A.

Jeg tager et par billeder af installationen i aften.
Er du sikker på at jord og nul er monteret i de rigtige klemmer i din strømskinne?
Strømskinner er i øvrigt ikke beregnet til at fungere som stikkontakt, men lad os se billederne.

fase
Ja .. altså, det kan så vidt jeg kan se næsten ikke gøres forkert, men det kan være jeg er komplet idiot.

Lægger et par billeder op i aften.
Annonce
ahh jeg kan se at han mener stikdåse og IKKE en strømskinne som er noget helt andet
I min optik er det heller ikke en strømskinne men en stikdåse, som jeg i øvrigt ikke ville bruge som tilslutning af ovnen.

fase
Du kunne jo lade din lampe lyse næste gang du afprøver ovnen. Så må det give et udslag som du kan se.
Men enig det er ikke en korrekt tilslutning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Kære alle
Tak for jeres svar :)

Her er billeder som jeg håber kan vise problemet.

Første billede viser det setup som virker. Ovnen er tilsluttet med en forlængerledning (med jord), som er sluttet til en stikkontakt på siden af skabet. På billedet kan man også se den stikdåse jeg selv har monteret på kablet som var tilsluttet den gamle ovn.

Et billede af den tilslutning som virker:

Et billede af stikket fra ovnen (standard Schuko-stik, 16A 250V):

Så er der den "nye" stikdåse, som er monteret på det kabel som tidligere gik ind i den gamle ovn:

Og endelig 2 billeder af tilslutningen i stikdåsen. Man kan lige ane jord-ledningen (gul/grøn) og de to ledere (brun og blå). Den sorte er blændet af.
Som sagt virker den nye stikdåse fint med en lampe i, men ovnen virker ikke. Jeg har også haft lampen i samtidig med ovnen, så lyser lampen men ovnen virker ikke.

Elskabet

Beklager det lange indlæg. Håber I kan pege på hvad der er galt.

På forhånd tak :)
Jeg kan ikke pege på hvad der er galt, Men prøv at tænde ovn på den fejlebehæftede MED lampen sat i samtidig. Så får du et eller andet synlig resultat

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis