Elinstallation 2 faser til 1

Hejsa, håber det er den rigtige kategori?

Jeg har fjernet den gamle ovn i køkkenet, for at skifte den ud med en ny. Den gamle er fra 80'erne, og da jeg trak den ud, var der bare et kabel som gik direkte fra væggen ind i ovnen. Den nye har et standard Schuko-stik med jord i siderne.

Jeg klippede det gamle kabel, og så til min overraskelse at der var 4 ledere i det (og ikke 3 eller 5): Sort, brun, blå og gul/grøn.

Jeg tænkte at det nok bare betød at den havde 2 faser, så monterede en standard strømskinne og tilsluttede brun og blå til lederne, og grøn/gul til jord. Den sorte blændede jeg af med en muffe.

Nu kommer det mærkelige:
Det fungerer fint at sætte en lampe i skinnen, men når jeg tilslutter ovnen, siger den klik-klok-bzzz og så sker der ikke mere. Trækker jeg et kabel (med jord) fra en stikkontakt tilsluttet samme kreds og sætter ovnen i det (med en Schuko-adapter), fungerer den upåklageligt.

Kan nogen se hvad jeg gør galt?

På forhånd tak :)
Hejsa, håber det er den rigtige kategori? Jeg har... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak for svar EV Elmand.

Nu fandt jeg forklaringen!
Jeg satte en polsøger på brun og blå - og fandt ud af at der var spænding på begge! Det skulle jeg naturligvis have gjort fra starten af. Det viser sig at vores gamle ovn var tilsluttet kraft - og at kraft ikke har brug for den neutrale leder. Det anede jeg ikke, men derfor var der kun de 3 faser + jord i kablet.

Jeg har således fyret 400V igennem både ovnen og lampen, og er ret taknemmelig over at Samsung har indbygget en sikring mod overspænding; og at lampen ikke futtede af.

Nu giver jeg mig og får fat på en elektriker som kan flytte den blå over på neutral i tavlen, og installere et officielt strømudtag til ovnen. I mellemtiden benytter vi ovnen ved at tilslutte den som vist på [Figur 1] :)

Tak til alle for jeres svar.
Så har du nok ikke haft lampen tændt ret længe.
Hvis du er klar til en lille historie:
Jeg blev som elinstallatør ringet op af en mand, om jeg kunne komme for at kontrollere hans tilslutning af tørretumbler. Lidt fræk / kæk svarede jeg: " hvis du selv kan monterer så kan du vel også selv kontrollere" Nå men jeg kørte og kunne med det samme se at der far 3 faser i installationen til en hjemme arbejdsplads for en syerske.
Tumbleren var til 230 V så de 3 ledninger / faser var monteret på Nul / neutral, på p fase og den sidste på stel. Jeg siger til ham har du haft den startet, hvilket han benægtede. Godt sagde jeg den ville nok kun have ovelevet få sekunder og du kunne være blevet slået ihjel.
Jeg fik monteret om ved gruppetavle og den kom i gang. STRAKS hørte vi ude fra køkkenet svigermor sige højt Nu lyder den bedre.
Han blev lidt /meget rød i hovedet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En polsøger kan stort set ikke bruges til noget som helst lige her der kan sagtens cære noget krybestrøm på den blå som,måske er nul, måske er fase jeg tænker at det er en nul da du siger at en lampe virker ok..... sender du 400 v gennem en lampe så siger den over and out med det samme. Men godt du ringer til en elektriker..... en polsøger lyser selv ved ganske få volt den fortæller intet om du har fat i en fase eller ej
Hej Mfrost
Du har naturligvis ret - men i dette tilfælde er der overvældende beviser for at der er spænding på både Sort, Brun og Blå. Det giver mening at den gamle ovn (fra 80'erne) var tilsluttet kraft, og det giver mening at Neutral ikke er ført igennem til ovnen når det ikke er nødvendigt når man bruger kraft. Og samtidig lød den nye ovn mærkeligt ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis