trække kabler til spots

Når man trækker downlight kabler mellem indbygningspots (sløjfning) er der så nogen gældende regler for hvordan de skal trækkes/ligge? Jeg tænker særligt om de fx SKAL ligge under isoleringen, eller om de (kabler) må ligge oven på isoleringen.. 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For kablers vedkommende er der ikke forskel.
Men bygningens dampspærre ødelægges jo af at downligt og kabler bores igennem.
Jeg har set et almindeligt enfam. hus med meget våde spær fordi 15-20 spots var boret u kritisk igennem. Alt isolering blev taget af, dampspærre etableret igen og udlagt ny isolering.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand - Kablerne skal som sådan ikke trækkes gennem dampspærren, da de skal køres på oversiden. Men lamperne skal. Der er i forvejen ret utæt. Huset er fra 74, og "dampspærren lige så, i form af utæt alu-kraft, hvilket vidst er meget tidstypisk.
De steder jeg har haft fat i isoleringen og tjekket efter kan jeg ikke se nogen form for tegn på skader efter dårlig dampspær, så min tanke er at de 11 spots i køkken og 5 i bryggers kommer til at have minimal indflydelse på dampspærre problematikken.
du skriver ukritisk opsætning. har du nogen råd ud fra den beskrivelse af huset og eksisterende alu-kraft dampspærre?

og tusind tak for dit input
Det allermindste jeg ville gøre var at lægge ny dampspærre hen over spots. HVIS de er godkendt til indbygning direkte i isolering. Alternativ skal der være "potter" og rep af dampspærre.
Problemet med utæt dampspærre øges med isolerings tykkelse. Fortsætter du med 100 mm f.eks. og der er god udluftning på loftet så kan eventuel kondens i isolering tørre op når omstændigheder er der. Men hvis der lægges 300 mm på så bliver det et problem.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der ligger mellem 150 og 200 mm nu. Hvis jeg går med at lægge dampspærre ud på køkken og bryggers, så bliver det oppefra hvilket jo heller ikke er optimalt. 
Det er ikke optimalt men stadig langt bedre end at gøre ingenting.
Man kan lægge stykker ud imellem spær og så klæbe / klipse det på spær.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis