Ny lak oven på gammel lak

Hej
Jeg har et ældre parketgulv (lakeret) i bøgetræ som efterhånden har fået en del hak, som gør at væske hurtigt trænger ned. Jeg tænkte derfor om det var muligt at lægge ny lak ovenpå den gamle ude at slibe den gamle lak af?

Med venlig hilsen
Christian
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Det vil falde af igen
2. du får ikke hakkene væk med lak
3. lej en slibemaskine og gør det ordentligt

 

Hej Christian.

Du kan sagtens lakere på eksisterende lak.
Der er dog faktorer du skal tage højde for.

Hvilken type lak er der brugt.
Olie(alkyd) hæfter på olie, ikke akryl da oliens vedhæftning fungere ved at trænge ind i emnet, hvorved akryl hæfter på emnet.

Dertil kan du være sikker ved at bruge en akryl baseret gulvlak.

Du er nødsaget til at letslibe/polere gulvet først. Lej evt en woodboy i røverkøb.

Herefter støvsug grundigt, og var det mit eget projekt ville jeg først affedte gulvet men en blanding 1 til 10 Grundrens eller lign, efterfølgende vaske gulvet med rent vand 1-2 gange da sæbe afstøder akrylen.

Akryl baseret gulvlak har en god fyldeevne, men afhængigt af hvor dybe hakkerne er, skal de måske udbedres først.

En PU(polyurethan) baseret gulvlak flyder fantastisk godt sammen, men enhver i forvejen ujævnhed vil være lige så tydelig efter behandlingen.

Hærderen i akryllak er akryl, hvilket ikke er særlig slidstærk og giver en let nupret finish a la 'appelsinhud'.

Én PU baseret er Hærderen uret han hvilket er særdeles slidstærk og har en helt glat finish.

Ligeledes forefindes epoxy som hærder hvortil der stort set ikke forefindes en stærkere overflade.

Én afsluttende bemærkning : det nye lag lak hæfter kun så godt som det forefindende gør. 

God vind 💪🏻
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
  1. Det var da en dejlig uddybende forklaring, jeg siger mange tak for hjælpen 
Kort fortalt: Gør som Uldal anbefaler..

Tommesoms forklaring er teoritisk som sjældent modsvarer de faktiske forhold.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også