Gulvvarme overvejelse i forbindelse med nyt gulv og ombygnign

Vi er ved at planlægge en større ombygning og flytning af vægge/værelser.

i den forbindelse skal vi have nyt gulv og derfor så er der overvejelser om gulvvarme kontra radiatorer. Vi har et ældre hus på ca 120 m2, hvor vi idag har et 10kw black star scotte pillefyr og radiatorer alle stedet bortset fra badeværelset hvor der er gulvvarme.

I forbindelse med at vi får nye gulve har vi derfor tænkt om vi skulle få skiftet til gulvvarme, vi overvejer (hvis der er plads i budgettet) at få facadeisoleret samtidigt, hvilket selvfølgelig nok ville gøre det mere optimalt med gulvvarme, mit største forbehold ved gulvvarmen er

1: kan vores fyr følge med når det kun er 10kw
2: vil det være tilstrækkeligt i forhold til at varme huset op eller ville vi være nødt til at have suppleringsradiatorer(eller varmepumpe) for at sikre at huset er varmt nok om vinteren.
3: der er kælder under hele huset, så ved ikke om alt varmen bare vil ryge derned?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
1) Du har ikke brug for mere effekt på dit fyr. Hvis den var stor nok til at varme det op med radiatorer, så kan den også med gulvvarme.
2) du vil få arme nok i rummet hvis du lægger slange i hele gulvet.
3) hvis du lægger gulvvarme slange, skal du have isolering under.

Nu ved jeg jo ikke hvilken gulv type du har. Det kan jo værebeton dæk eller bjælker. Jeg har lige slgt mit hus med det samme fyr som du har. Det var et 202 m2 hus fra 2002. forneden havde jeg traditionelt gulv varme støbt i beton. Flamingo, rionet medvarmeslanger og 10 cm beton.
Ovenpå lavede jeg et badeværelse med isolering mellem bjælkerne, spånplader med tiller til slangerne, varmefordelerplader, gulvgips og så klinker. -Den løsning virker bare mega godt. Man har ingen dødtid som ved løsningen med beton. Når solen skinner bliver det varmt og styringen lukker ned hvorefter det bliver koldt om aftenen. Hvis man får mange gæster bliver det alt for varmt, så man skal åbne vinduerne...
se denne video https://youtu.be/CgZ6S1cr_A0

Thomas
Helt korrekt. Nå du isolerer så bliver der mindre varmebehov og fyret vil lettere kunne følge med.
Der med en løsning så varmen ikke ryger i kælder kræver at du beskriver etage adskillelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis