Bogreol - hvilken krydsfiner?

Jeg skal til at bygge en gulv-til-loft bogreol. Jeg tænker, at den skal laves af 15 mm krydsfiner (og males), men jeg er i tvivl om typen.

Umiddelbart hælder jeg mod enten fyr

https://www.silvan.dk/keflico-fyrkrydsfiner-1220-mm-2440-mm-15-mm?id=3200-1548906

https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/byggeplader/krydsfiner-uden-fer-og-not/Selex-Radiata-Pine-krydsfiner-1548906

eller rød østen

https://www.10-4.dk/varer/byggematerialer/byggeplader/krydsfiner-uden-fer-og-not/Rod-osten-krydsfiner-BB-CC-4833299

Hvad ville i vælge?
 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville vælge mdf.
Når det alligevel skal males er mdf både billigere og lettere at arbejde med.
Byggede vores reol af 22mm mdf og den holder stadig super godt. Og hvis du vil lave udfræsninger eller andet pynt, er det også væsentligt nemmere i mdf.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Jeg tænkte også først på MDF, men i forhold til det æstetiske udtryk (læs, WAF), så må tykkelsen ikke være mere end 15 mm. Da hyldespændet nogle steder bliver ~ 1m, forestiller jeg mig at MDF vil bøje med tiden, mens krydsfiner nok vil holde lidt bedre.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Dare_Devil skrev den 24-02-2020 10:50:30

Jeg tænkte også først på MDF, men i forhold til det æstetiske udtryk (læs, WAF), så må tykkelsen ikke være mere end 15 mm. Da hyldespændet nogle steder bliver ~ 1m, forestiller jeg mig at MDF vil bøje med tiden, mens krydsfiner nok vil holde lidt bedre.

 Der kan jeg så skyde dine tanker ned... krydsfiner er ikke stærkere end MDF når det kommer til nedbøjning i samme dimensioner.
Hvis du laver en hylde der skal bære stor vægt (og det er bøger) i 15mm og et spænd på en meter uden understøtning, så vil den trække sydpå rimeligt hurtigt.
Du kan lave understøtninger på flere måder. Enten med lister (enten som en sarg eller på sider og bag) eller udfræsninger i side/bagpanel, som hylden hviler på, men at tro at en hylde kan bære sig selv er ønsketænkning.

Jordens tiltrækningskraft virker hele tiden  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Interessant - troede krydsfiner var stærkere :O. Lige for at uddybe, så er designet tænk således,

Spændet er således 1m fra side til side, men der er (forskudt) understøtning hylderne imellem. Jeg overvejer også en massiv bagside, som hylderne kan fæstnes i.
En massiv bagbeklædning vil helt sikkert hjælpe på det, specielt hvis du laver udfræsninger til hylderne. Eller du kan skrue dem fast fra bagsiden.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
PinkHenrik skrev den 24-02-2020 13:36:12

En massiv bagbeklædning vil helt sikkert hjælpe på det, specielt hvis du laver udfræsninger til hylderne. Eller du kan skrue dem fast fra bagsiden.

 Jeg havde tænk mig at sømme (med sømpistol) og lime dem (med trælim) fast i bagpanelet. Ville du stadig vælge MDF? Og tror du, at 16 mm vil kunne bære? Jeg havde nærmest besluttet mig for krydsfiner, men nu kommer jeg i tvivl   

Krydsfiner er nemt at arbejde med på fladerne, men deres kanter er derimod dårlige og kræver enten at du skærer "påføringskanter" eller spartler flere gange for at få dem lige så smukke som fladerne.
Mdf "endetræ" har derimod nemt ved at flække, så jeg ville nok bore for, og bruge skruer (og de holder bedre, end stifter).

Jeg ville vælge mdf når det skal males, selvom endetræet skal have flere lag mailig, da det suger som en sukkerknald...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mht. endekanterne på mdf, bruger jeg altid fortyndet trælim til at forsegle inden maling. Ellers er det fuldstændigt rigtigt at de suger voldsomt.
16mm er ikke særligt kraftig, og hvis du fræser dem ind i bagpladen mister du fleksibilitet ifht. at kunne flytte rundt på hylderne.
Hvis du laver pæne fronter på dine hylder så syner de ikke af så meget, og du kan evt gå lidt op i dimension.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Aldrig undervurder "WAF"-faktoren..   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
En yderligere grund til, at jeg i starten tænkte på krydsfiner er, at en af reolsektionerne skal kunne svinges ud (den skjuler en dør). Reolen skal således ikke være tungere end absolut nødvendigt, og da krydsfiner er lettere (og stærkere; det troede jeg ihvertfald?), virkede det som det naturlige valg.

I forhold til hylderne skal de laves i stil med mønstret på tegningen, så de bliver faste. Det kan forhåbentlig hjælpe lidt på stabiliteten   
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også